Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Torpedvariant

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Torpedvariant

Hämtade en flaska idag som köptes på auktion ett stycke härifrån för ett tag sedan. Hade endast ett knackigt MMS som utgångspunkt. Jag chansade och lade ett bud så att lärpengarna inte skulle bli så svidande. Känner inte till typen mer än de ännu mer torpedformade sodaflaskorna. Denna är ca 26 cm lång har en "regalin" som mer är en åtklämning av halsen och därefter en liten pålagd klick. Mycket tunn och lätt i glaset, lite lusor och någon blåsa. Vet inte riktigt vad jag ska tro om ålder och användning. Kan den ha varit klädd i något tro? Undrar om den inte är gjord i tre eller fyrdelad form, tycker mig se det. Rundade botten i två delar och från midjan och uppåt i två.
    Bifogade filer

Italiensk Chianti vin flaska.
    Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
    Min hemsida: www.antikflasker.dk

Comment

Kolla Knutssons bord på boråsmässan, där har an en liknande på bordet.
      Journalistiken är vår kärna · Med över 2000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern.

Jag har sett den där tidigare och han vidhåller att det är 1700-tal

Comment

Tycker också det liknar en Chianti.

Ebay länk

Comment

Inte F-n är det 1700-tal, men visst är flaskorna liknande. Chianti, då får jag kolla vidare på det.

Comment

Intressant att Knutsson säger 1700-tal om flaskanflaskan är väl från dom sista årtiondena på 1800-talet, skulle vara kul att veta vad han begärde för 1700-tals flaskan

Comment

Ursprungligen postat av T.N Visa inlägg
              Intressant att Knutsson säger 1700-tal om flaskanflaskan är väl från dom sista årtiondena på 1800-talet, skulle vara kul att veta vad han begärde för 1700-tals flaskan
              Tror faktisk att den kan väre så sen som fra midten av 1900-tallet!
              Last edited by PLYNG; 2008-11-10, 13:26.

Comment

Lite vad jag hade på känn. Har en maxålderskänsla på slutet 1800-talet, men den känns för lite sliten och "magkänslan" säger nyare. Vi får väl rota i litteraturen för att se när flasktypen funnits och vad som eventuellt kan åldersbestämma flaskorna.

Comment

Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                  Lite vad jag hade på känn. Har en maxålderskänsla på slutet 1800-talet, men den känns för lite sliten och "magkänslan" säger nyare. Vi får väl rota i litteraturen för att se när flasktypen funnits och vad som eventuellt kan åldersbestämma flaskorna.
                  Bra idé! - Og så vil jag rota lidt i denne kassa, som jag just har hentet ned fra loftet (vinden).
                  Bifogade filer

Comment

Det vi helt klart kan säga är att det definitivt inte är 1700-tal. Ibland funderar man på hur de får ihop sina resonemang om ålder en del antikhandlare

Comment

Jag måste väl ändå säga att jag är förvånad att Knutsson insisterar på 1700-tal, trodde väl att han skulle ha lite koll men där ser man, kanske skulle man själv söka som expert på antikrundan fast man inte har full koll.

Comment

Får nog instämma med PLYNG. dessa massproducerade Italienska flaskor fanns nog minst fram till 1960-talet.
                        Vi får nog leva med att en del har mindre kunskap i detta område, vilket vi lite mer pålästa kan dra nytta av om vi skall hitta fynd.
                        Jag rekommenderar dessutom att man läser på även om de övriga europeiska flasktillverkningen för att bättre förstå de Nordiska flasktyperna.
                        Bifogade filer

Comment

Jag har fått för mig att många tror sig se likheter med spaflaskor som de sett i en bok någon gång. Vad det annars skulle vara som ligger till grund för felaktigheten i denna sakfråga kan jag egentligen inte förstå.

Comment

Bastklädda Chiantiflaskor fanns på Systembolaget ännu på 1970-talet. Bastutstyrseln monterades för hand på varje enskild flaska och blev till sist en stor ekonomisk belastning för vinhandeln i Chianti. Ett märke hade på slutet imiterad bastkorg gjord i vitaktig plast. Numer vet jag inte om denna klassiska vinförpackning förekommer överhuvudtaget.

Comment

Läste denna tråd för ett tag sedan och la nu ut en krona till välgörenhet för att kunna tillföra tråden lite mer referensmaterial.

Här är en fiaschetto som har innehållit vinäger gjord på Chiantivin. "Pure vinegar made from Chianti wine, Produced and bottled in Italy by F.lli (Fratelli) Grifoni, Castello, Firenze, (Italy) och på den andra etiketten Imported by AB. Sven Clase, Malmö/ Sweden.

Företaget är fortfarande aktivt och har sitt säte i Vellinge.

Förmodligen har denna vinägerflaska givits som present, eftersom någon har strukit över priset med kulspetsspenna.

Flaskan är märkt med ett ankare och höjden är 21,5 cm.
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X