Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sulfid i glas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Sulfid i glas

För något år sedan köpte jag en liten parfymflaska med en sulfid inuti. Jag visste att den var bra, det jag inte riktigt visste var ålder och ursprung. Någonstans trodde jag naturligtvis Baccarat Frankrike. Hade läst i litteraturen att de ofta var signerade, jag fann dock ingen signering på min.
    I fredags fick jag hem en ny bok till mitt alltjämt växande bibliotek med glaslitteratur. ”sulphides the art of cameo incrustations” av Paul Jokelson.
    Mycket intressant läsning som fick mig att detaljstudera även baksidan av parfymflaskan. Nu fick jag tillslut se att den visst är signerad, mycket svårt att finna då den är helslipad på baksidan. Men där framgår att det står D.P. Från den nyinköpta boken fick jag fram att det står för Deprez. Ni som är mer inne på keramik kanske känner igen namnet från Sèvre.
    Nu gick jag verkligen igång. Den relativt okända familjen Desprez, fram till 1815 fadern och därefter sonen som var kända för att göra porslins kaméer har även tillverkat sulfidporträttet i min flaska. 1819 nämndes först namnet med denna beskrivning ”Assortement de médailles dans l’intérieur de cristall”. Enligt boken är alla spår efter honom borta efter 1830. Min flaska torde alltså säkert vara tillverkad mellan 1819-1830. Intressant när man får lite bakgrundsfakta eller hur.
    Nu till tillverkningen. Man skulpterar först sulfiden som kan produceras i förväg. Vid tillverkningen av flaskan ed. måste man först börja med att värma upp sulfiden så den har samma temperatur som glasmassan. Sedan blåser man en tub som sulfiden läggs in i. försiktigt försluter man tubens ände. Därefter värms det ånyo upp, därefter sugs all luft ur via blåspipan, grunden till sulfiden är färdig.
    Därefter applicerades denna glasbit på ämnet till flaskan, antigen via form eller manuellt. Stor noggrannhet krävdes naturligtvis vid kylningen. När flaskan var kyld slipades den ofta.
    Min flaska tror jag har en bild av Empress Josephine.
    Bifogade filer

Grattis!

Mest för att det är så förbaskat roligt att hitta det man söker efter, ibland är det roligare än prylen
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Sulfid vad är den gjord i för material
      Hur stor är flaskan?
      Parfymflaska går det att ha parfym i den, var den inte lufttom,
      kul pryl, men lite funderingar har jag
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Finns det inga silverstämplar på korken?
        Tycker dateringen verkar konstig. Josephine är ju kejsarinna 1804-1810. Under tiden därefter fram till Napoleons fall finns ju inget skäl att avbilda henne. Under kungadömmet 1814-1830 höll man sig ju från allt som kunde på minna om Napoleon, den borde om den är sedtida vara gjord efter att Napoleonkulten börjar väckas på 1830-talet.
        (Såg nu att du skrivit att det var din gissning - jag tycker nog faktiskt att det inte ser ut som Josephine, det lär nog föreställa någon annan, då stämmer säkert dateringen; frisyren känns mer senempire och bourbonnertid.)

Comment

Med risk för att uppfattas som en riktig messerschmitt...

sulfid = organisk svavelförening
          sylfid = luftande

Misstänker att det är det sistnämnda som menas...
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

Comment

Nej då greven, här bidrager vi alla, Luftande
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

luft-ande.
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

Comment

Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                luft-ande.
                ÅÅÅÅÅja!
                Hirvi

Comment

Materialet i kamén är någon form av porslin, därav anknytningen till Sèvre.
                  Flaskan är ca 7 cm hög. Det är en flaska med hålrum. den är efter inbakningen av porslinet placerad i en form vari en flaska blåses upp.

Jag har egentligen inte en aning om vem det är, tyckte det liknade josephine som var avbildad i boken. Vad jag kan se finns det inga stämplar på metallen.

Comment

Ja det är en häftig grej, märkligt att det gick att blanda dessa material,
                    glas passar inte att blanda med många material.
                    Hirvi

Comment

Snyggt jobbat Lars ! Grattis även från mig. Känslan som man får när man kommer på sig själv att man faktiskt har löst ett komplicerat "fall" är helt oslagbar och kan inte köpas för pengar ! Man får verkligen en "kick" av sånt. Att det sedan rör sig om ett både ålderdomligt och ovanligt samt framför allt vackert föremål som i det här fallet, får man nog ta som en ren bonus.

Om det någon gång iframtiden kommer att bli en audition till den nya svenska kriminal Tv serien "CSI Charles-Town" så är du som skapt för huvudrollen
                      Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Instämmer i alla lovord över denna imponerande lilla plunta.
                        Och tack för att du berättar om den.

Comment

Vågar man föreslå att figuren föreställer vår egen drottning Desiré, maka till Karl XIV Johan.
                          På ett annat näraliggande forum diskuteras just nu en nästan exakt likadan flakong sannolikt med just densamma Karl XIV Johan innesluten. Då är det väl rimligt att frugan dyker upp här.

Comment

Ja vem vet. Så kanske det är. Hon reste ju tillbaka till Frankrike dessutom.

Comment

Tycker inte riktigt att det liknar Desireé. Skulle nog mer gissa på Marie Therese Charlotte af Frankrike 1778-1851, eller Maria Amalia af Bägge Sicilierna 1782-1866 - men det måste ju inte vara en kunglighet. Sulfidporträttets dam verkar vara lite mer kurvig än de båda hittils föreslagna. Fast det var svårt att hitta profilbilder från ungefär samma tid. Få se om den gåtan också kan lösas :-)

Comment

Working...
                              X