Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lerkrus Wynand Fockink Amsterdam

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Lerkrus Wynand Fockink Amsterdam

Ett lerkrus med text WYNAND FOCKINK AMSTERDAM.
    Vad kan det huvudsakliga innehållet ha varit? Likör? Genever?
    Från vilken tid kan kruset vara?
    Slutet av 1800 ?
    Bifogade filer

Har varit uppe här förr - slutet på 1900-talet kan det oxå vara

Annars - gå in här - http://www.wynand-fockink.nl/ - om möjligt IRL!

Comment

Tack.
      Jag såg nu att det varit uppe förut.
      Menar du att drycker såldes i den här typen av flaskor ända fram till slutet av 1900-talet och kanske fortfarande??????

Comment

Bols "Oude Genever" såldes, tom. på Systemet, i dessa krus utan pristillägg fram till milennieskiftet - nu ser jag dem tyvärr inte längre!

Har bett en kompis i Schweitz att ta med några hit nästa gång han kommer - till detta land som inte är så fattigt som Sverige exporterar Bols fortfarande, till ett visst överpris, i dessa krus!

Comment

Aha...
          Jag har inbillat mej att de här krusen med hänkel tillhörde de äldre.
          Att de andra har sålts länge är jag medveten om.
          Hur som helst så har nog inte den här märkningen (WYNAND FOCKINK AMSTERDAM) använts sedan 1970-talet.
          Inte för att det spelar så stor roll med 30 år hit och dit.
          Saxat från länken du gav mej.

--In the years following World War II, Wynand Fockink found it increasingly hard to face competition from the Bols company and in 1954, Bols took over Wynand Fockink. The distillery was dismantled and production and trade relations were now conducted by Bols, first from Amsterdam's Rozengracht and later from Nieuw Vennep. The Wynand Fockink products remained on the market until 1970.--

P.S. Eftersom jag inte har någon kompis i Schveitz så får jag köpa mina tompavor på loppis.
          Last edited by Kecke; 2008-08-16, 12:27.

Comment

På 80-talet kunde man alla fall köpa Genever i saltglaserade lergodsflaskor, fast jag litar på bwh när han säger att det gick på 90-talet också. Jag har inte varit någon storkonsument av just genever...
            Vill dock tro att den här med hänkeln pålagd för hand är lite äldre - alla fall Bols nyare flaskor var gjorda helt i form.

Comment

Jag jobbade på Systembolaget på 1970-talet och då kunde man köpa Bols genever i lerkrus, fanns både helor (75 cl) och halvor (37 cl). Det var populärt kring jul och såldes extra mycket då som brännvin till juskinkan. Tidigare fanns även W Fockinks genever på Systembolaget, fast i slutet av 70-talet tor jag det var borta ur hyllorna.

Comment

min mamma som jobbat hela sitt yrkes verksamma liv på systembolaget bekräftar att dom var borta i slutet på 70talet. Faisca är ett rose vin & det såldes också i lerkrus dock förmodligen bara i 75cl.
                livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Comment

Tack för svar.
                  Någon som vet när hänkelkrusen försvann?
                  Fanns dom kvar lika länge som de utan hänkel?
                  Den här flaskan rymmer lite drygt 6 dl alltså 1 pint i Holländskt mått.

Comment

Det är FBQ säger, att kruset är äldre, fastän innehållet fortsatt brändes i sen tid.
                    Inte bara hänkeln är fasttummad, utan det syns att den varit på drejskiva och blivit avsnörd i botten.
                    Kring förra sekelskiftet, är ingen dålig gissning.

Comment

Tack Gideon.

Comment

här finns ett också
                        livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Comment

Ja, det är ju ganska likt.

Comment

Igår så inloppade jag detta 15cm höga krus för en femma
                            Hittade sedan denna notis på nätet http://www.flickr.com/photos/john_wiersma/7308773308/
                            Click image for larger version

Name:	004.JPG
Views:	1
Size:	87,9 KB
ID:	549860
                            Click image for larger version

Name:	005.JPG
Views:	1
Size:	78,8 KB
ID:	549861

Comment

Working...