Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är mina avskrädesfynd?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Vad är mina avskrädesfynd?

Hej!
    Efter att ha läst en del om flaskor här på forumet blev jag lite sugen att rota lite i den gamla avskrädeshögen i skogen bakom sommarstället. Hittade väldigt mycket krossat glas men fick tag i ett tjugotal hela flaskor ändå (och då har jag bara letat ytligt). Troligen är de varken speciellt gamla eller originella men jag visar upp några av fynden här ändå då de blir de första i min samling.

Från vänster till höger:
    1) En välvd fickplunta
    2) En flaska från Falu Ättiksfabrik, tvådelad (30-tal?)
    3) Ser ut som ovannämnda ättiksflaska men med pålagd regalin.
    4) Mjölk- eller Gräddflaska? Hittar inga skarvar och med ojämn regalin.
    5) En liten söt gräddflaska(?) från en modernare avskrädeshög. Har S + tre stjärnor +14 i botten. Den kanske är så sent som 60/70-tal?
    Click image for larger version

Name:	Småflaskor.jpg
Views:	1
Size:	67,2 KB
ID:	592515

Ytterligare en flaska som är fyrkantig och lite konformad. Säkert inget gammalt här heller men jag tyckte regalinen såg fin ut. Tvådelad, men skarvarna slutar där halsen tar vid.

Name:	GrönFlaska1.jpg
Size:	78,4 KB
ID:	592513

Name:	GrönFlaska.jpg
Size:	79,4 KB
ID:	592514

Hittade även ett par gamla ölflaskor varav den ena var en Årnäs Märkt *Å* + 2/3 Lit. på bröstet och ”Årnäs” samt 1923 i botten. Slutade man inte att märka med årtal på detta sätt 1921?

Är helt färsk på området vilket kanske märks, så alla synpunkter, svar och kommentarer mottages med stor tacksamhet.
    Mvh.

Grattis till fina flaskor.
    Nu är du fast du med.
    Måste säga att jag är väldigt avundsjuk på att du har en egen avskrädeshög att gräva i.

Den fyrkantiga gröna har jag för mej kallas gin- eller geneverflaska.
    Mycket trevlig.

Comment

Tack Kecke! Ja, det känns lite som att ha en egen liten skattkammare runt knuten. Jag hoppas på att finna äldre saker om jag försiktigt gräver lite djupare. ...men så är det de där förbannade myrorna...

Jag har även hittat en mycket stor avskrädeshög i skogen med modernare glas (i alla fall på toppen), kanske 50 - 70-tal. Finns det något speciellt som är av samlarvärde från denna period?
      Mvh.

Comment

Burken, fjärde föremålet från vänster, ser ut att vara en liten syltkruka. Hur är det med puntelmärket undertill? kulpuntlat eller rått? Mkt trevlig storlek, saknar själv en sådan.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Då måste den vara kulpuntlad (slipad?) för rå är den inte. Slänger in ett par bilder till på den:

Name:	Burk1.jpg
Size:	93,0 KB
ID:	459516

Name:	Burk2.jpg
Size:	34,4 KB
ID:	459515

Slänger även med botten på Geneverflaskan, där det finns ett kryss(?).

Name:	Botten.jpg
Size:	58,9 KB
ID:	459514
          Mvh.

Comment

Tack Mr. Är kanten på krukan omlagd? det ser inte så ut, men...ögat bedrar ibland.

Comment

Nu ställer du mig på svåra prov här Äjth, men det är bra, det är så man lär sig
              Antar att du med omlagd menar att kanten är pålagd efteråt? I så fall är svaret nog nej, den verkar mer nervikt eller formad på något sätt.

Comment

Med omlagd menar jag det du skriver, att den är övervikt, då förstår vi varandra. Inte pålagd efteråt.
                Kan du ta en närbild på kanten?
                Här är två omlagda eller övervikta kanter.
                Bifogade filer
                Last edited by Äjth; 2008-07-12, 17:00.

Comment

Tack för bilden, så tycker jag nog det ser ut. Omlagd med andra ord

Närbild på krukkanten:

Name:	Burk_Kant.jpg
Size:	55,4 KB
ID:	459524

Även den lilla "vinägerflaskan" har en likadan kant tror jag.

Name:	Flaska_Kant.jpg
Size:	84,5 KB
ID:	459523

Mvh.

Comment

Tjusigt!! och trevlig glasmassa oxå. Grattis, din avskrädeshög ska du nog gräva mer och djupare i!!

Comment

den bruna längst till vänster är väl en gammal apoteksflaska
                      behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Det första jag tänkte på när jag hittade flaskan var hostmedicin, så det kan väl mycket riktigt vara en apotekarflaska. Här verkar halsen gjord för sig (inga skarvar) och nedkörd i kroppen (som är tvådelad).
                        Mvh.

Name:	Plunta1.jpg
Size:	33,4 KB
ID:	459525

Name:	Plunta2.jpg
Size:	40,3 KB
ID:	459526

Comment

Gamla avskrädeshögar är verkligen intressant, förr slängdes allt inte långt från huset, det mesta avfallet har multnat bort men glaset ligger kvar.
                          Jag håller själv på att undersöka två olika högar från av skogen sedan länge återtagna gårdar.
                          Jag hittar massvis med glasskärvor och någon mer eller mindre hel sak och mycket är riktigt gammalt, jag hoppas och tror på fynd längre ner i högen!

Comment

Geneverflaskan gillade jag Gratulerar. Den saknas i min samling
                            DG

Comment

Ja, den är fin tycker jag också. Tung är den och formen gör att den nästan får mänskliga drag, den riktigt bröstar upp sig inför konkurrensen

Vad tror ni om åldern på fynden? Är jag rätt ute om jag säger 1900 - 1930?

Comment

Working...
                              X