Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svanens Wattenfabrik, Malmö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Svanens Wattenfabrik, Malmö

"Hej PLYNG! Det verkar som om du inte gjort något inlägg på forumet på ett tag. Visst är det kul att bara läsa, men det blir ännu mer intressant om man själv gör inlägg. Tillsammans gör vi forumet lärorikt, intressant och roande. Gör ett inlägg idag!"
    - Det var dagens velkomst-hilsen til mig på PES. Nå ja, ibland har man vel andet at göre. -Men okej da, - mit inlägg blir en fråga:
    Kan nogen berette lidt om SVANENS WATTENFABRIK i MALMÖ?
    Bifogade filer
    Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
    Min hemsida: www.antikflasker.dk

Ingen som har uppgifter om fabriken - årtal m.m.? - Eller är flaskan så vanlig, att den inte är interessant?

Comment

Jag tycker den är mycket intressant. Skulle själv kunna tänka mig ha den i samlingen. Men tyvärr PLYNG så har jag inte någon som helst information att gesorry
      DG

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
        Jag tycker den är mycket intressant. Skulle själv kunna tänka mig ha den i samlingen. Men tyvärr PLYNG så har jag inte någon som helst information att gesorry
        DG
        Takk, Lasse C, - nu har jeg hittet lidt på denne side om Bryggerier i Malmö: http://hem.passagen.se/pretend/Industri/Bryggeri.html:

"Ölet är det äldst kända av våra förfäders använda njutningsmedel. I början av 1500-talet bedrevs öltillverkningen i Malmö yrkesmässigt och 1547 erhöll stadens bryggare sin första skråordning. Först på 1840-talet skedde några större förändringar i maltdryckstillverkningen, då infördes den s k bayerska ölbryggsmetoden.

Malmö Bryggeri har sitt ursprung i ett svagdricksbryggeri som startade vid Stora Torget i kv Claus Mortensen (senare Fougstedska fastigheten) år 1839 av Olof Elias Malmros. Han dog två år senare, änkan Andrina Wollmar tog över men sålde till sonen Jacob Johan Malmros. Fastigheten såldes 1845 till Alexander Thomee och 1860 till Carl A W Fougstedt. Bryggeriet flyttade år 1885 ut till Almbacken i Södra Förstaden, där kom senare Eks Snickeri och sedan slutet på 1980-talet, Malmö Stadshus. År 1900 stiftades Mineralvattenfabriksaktiebolaget Almbacken som dotterbolag.

Mattssonska Bryggeriet - Startade 1846 i kv Svanen vid Adelgatan Göran Olsgatan. Carl August Hedemann-Gade från Danmark hade köpt Svanens sockerbruk men tyckte öltillverkning blev en bättre affär. År 1848 startades en ölstuga som fortfarande finns kvar under namnet Mattssons ölstuga. Hedemann-Gade sålde emellertid rörelsen till Christian Leonard Mattsson år 1856, bryggeriet fick nu namnet Mattssonska Bryggeriet. År 1879 ombildades bryggeriet till aktiebolag av änkefru Mattson, Justus Tranchell, Carl Herslow och FH Kockum som stiftare. Fr A Jungbeck var disponent.

Åren 1883-1884 flyttade bryggeriet ut till Maltgatan på Kirseberg. Blev kunglig hovleverantör 1885. År 1908 stiftades Mineralvattenfabriks AB Svanen som dotterbolag."

Flasken kan således tidligst väre fra 1908.
        Last edited by PLYNG; 2007-10-16, 21:45.

Comment

Det är underbart att höra historierna bakom flaskorna. Det blir mer levande då.

Comment

Ursprungligen postat av Tonsa Visa inlägg
            Det är underbart att höra historierna bakom flaskorna. Det blir mer levande då.

PRECIS! - Rigtig mange av mine flaskor har "fået liv" på det sät.

Comment

Har en sifon med samma text. Svanens Vattenfabrik i Malmö
              Bifogade filer
              Last edited by pape; 2008-06-17, 13:06.

Comment

Riktigt snygg!!!

Comment

Flaskor är egentligen inte alls mitt gebit, men vem kan motstå en sådan liten go' bit och var finner man informationen om inte på PES!

http://hem.passagen.se/pretend/Industri/Bryggeri.html:

"Malmö Bryggeri har sitt ursprung i ett svagdricksbryggeri som startade vid Stora Torget i kv Claus Mortensen (senare Fougstedska fastigheten) år 1839 av Olof Elias Malmros. Han dog två år senare, änkan Andrina Wollmar tog över men sålde till sonen Jacob Johan Malmros. Fastigheten såldes 1845 till Alexander Thomee och 1860 till Carl A W Fougstedt. Bryggeriet flyttade år 1885 ut till Almbacken i Södra Förstaden, där kom senare Eks Snickeri och sedan slutet på 1980-talet, Malmö Stadshus. År 1900 stiftades Mineralvattenfabriksaktiebolaget Almbacken som dotterbolag."

Denna flaska, som uppvisar slående likheter med Plyngs från Svanen kan alltså inte vara äldre än från 1900.
                  Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av pape Visa inlägg
                    Har en sifon med samma text. Svanens Vattenfabrik i Malmö
                    Har en likadan men det står Almbackens Wattenfabrik & 1907 uppe på korken

Comment

Working...
                    X