Flaskan är uppgrävd i en tipp på Liljedahl någon gång på 60 talets slut. Och har för en tid sedan hamnat i min samling. Dessa gjordes i många exemplar för export på glasbruket i Liljedahl. Idag ser man dom mycket sällan. De finns även munblåsta med sk alka förslutning.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Schweppes från Liljedahls glasbruk
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Linda Visa inläggIntressant att Liljedahl gjorde schweppes flaskor. Det hade jag ingen aning om trots att jag har plöjt igenom massor med siter angående schweppes. Här är en schweppes sifon i en brun färg som tycks vara verkligt ovanligt.
Håller med dig! Det finns däremot belägg för att man på Surte Glasbruk blåste dessa flaskor. Och då kommer man tyvärr in på AB Surte Liljedahls Glasbruk. Är vissa flaskor blåsta på Liljedahld eller Surte , eller kanske under tiden dessa glasbruk var lierade, dvs från slutet av 1890-talet. Intill dess bevis föreligger så är det nog lokalromantiskt tänkande som regerar.
Men under rubriken personligt tyckande kan man hålla med en av ovanstående, den typen av shweppes har inte setts här lite söderut heller. Och läcker är den dessutom.--I de blindas rike är den enögde kung.--
Comment
-
Mycket fin och antagligen samma sifon som jag köpte på nätet. Baserar detta endast på att den gängade skruvfattningen till huvudet fattas. Var nämligen exakt samma på den som jag köpte.
Lämnar en trevlig länk här på otroligt fina sifoner från Argentina.
Last edited by pape; 2007-03-14, 13:26.
Comment
-
Enligt bilden ser det ut som dom tänkt skränga avUrsprungligen postat av Björn L Visa inläggFlaskan är uppgrävd i en tipp på Liljedahl någon gång på 60 talets slut. Och har för en tid sedan hamnat i min samling. Dessa gjordes i många exemplar för export på glasbruket i Liljedahl. Idag ser man dom mycket sällan. De finns även munblåsta med sk alka förslutning.
flaskan lite kortare, skrängmärke under regalinen,
gick tydligen av lite högre upp, sådant var nog inte så noga med,
den fick gå vidare.
Det kan även ha blivit av en kall regalinsax
HirviSVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
-
Ja så är det, den flaskan här ovan har mycket tydliga skrängmärkenUrsprungligen postat av Per Visa inläggHirvi, du menar att de småsprickor man ibland kan se nedanför mynningen har uppkommit vid tillverkningen? Inte pga av vad flaskan har utsatts för när den legat i jorden?
från hyttan, från ett kallt eller vått verktyg,
skrängsprickor blir bara den dagen glaset gjordes.
HirviSVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
Comment