Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gotländsk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gotländsk?

Behöver lite hjälp med tydning här. Kan utläsa Kneipp....men inte resten. Kneipp får mig att tänka på Gotland. Vacker ca 20 cm hög flaska.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Vilken häftig flaska!!
    Jag blev nästan förälskad. Visst ser den lite jugend ut? Vi brukar äta bröd som heter Kneipp...men det är ju bröd det och är från norge.
    Sambon läser det till Kneipp 26...
    Om du ska avyttra den så är vi intresserade.
    Lekte lite med bilden och såg lövdekorationen lite bättre. Visst vore det kul att få se hela flaskan upplyst!?

Comment

Trevligt att ni tycker om den! Ser nu att et oxå står ett Stort skrivstils S och ett litet k möjligen stort R strax före Kneipp....
      Har tyvärr svårt att få till en bra helbild. Skulle haft ett ljusbord. Här ser du löven i varje fall.
      Bifogade filer

Comment

Har nog innehållit en Sebastian Kneipps produkter.

Comment

I Tyskland kan man stadig komme på Kneipp-kur. Også i Danmark (og Sverige?) har det været brugt omkring år 1900 og nogle år frem.
          Har flasken mon været anvendt til kurvand?

Det er som om de blå flasker ofte har noget med "wellness" at gøre.

P.S.
          Fandt lige dette fra omtalen af den danske Kneippkur-anstalt i Silkeborg:
          "Th. Thorson, blev sendt til Bad Wörishofen for at studere den katolske præst Sebastian Kneipps metoder, som gik ud på, at der kun blev brugt vand, luft, solskin, urtete og planteafkog i behandlingen. Ingen brug af medicin, men kirurgiske indgreb var tilladt, når de var nødvendige."

Blad-relieffet på din flaske kan nok give mening i den sammenhæng.
          Last edited by PLYNG; 2006-11-05, 18:36.
          Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
          Min hemsida: www.antikflasker.dk

Comment

Du är en Pärla Plyng. Ja de var hälsomedvetna minsann, förr, bara vatten luft och sol och lite kirurgi!!
            Ulferic, tack du oxå. Det är en väldigt trevlig flaska, pålagd regalin den vackra texten löven och kanten längst ner. Hade gptt kunnat tänka mig att driacka vatten på kurort förr. Ett bud här hemma är att det är löv från nässlor. Vad jag vet luktar nässlor i vatten pyton, men det beror förstås på hur länge de får ligga där.

Comment

Jo det fanns i sverige också, Norrköping:

Comment

Tack Liljerik, det var en intressant länk!
                Flaskan kommer såsmåningom att avyttras. Hör gärna av dig till mig med ett meddelande här på PES.

Comment

Plyng, du skriver att blå flaskor ger en känsla av "wellness". Kan hålla med. Vattenflaskor har gärna en skala av stigande och fallande blått i sig. Blått ger vattenkänsla. Vatten - hälsa.

Comment

Jag känner att jag mår riktigt bra idag.
                    Det tog ett år men nu har denna flaska äntligen hittat hem till mej.
                    Tack för det.
                    Bifogade filer

Comment

Här kommer svaret på vad innehållet var och vad löven på flaskan föreställer.
                      Bifogade filer

Comment

Tack för det Äjth.
                        Kul att se etiketten.

Comment

Visst påminner mannen på bilden om skådespelaren Ernst Josephsson ??

Comment

Erland Josephson menar jag. I filmen Fanny o Alexander hade han ju en liknande mössa på sig.

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                              Här kommer svaret på vad innehållet var och vad löven på flaskan föreställer.
                              Den är rigtig fin! - Kan stå fint sammen med dette glas:

Siemon´s Jnhalations Fläschen
                              Bifogade filer
                              Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
                              Min hemsida: www.antikflasker.dk

Comment

Working...
                              X