Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gårdagens flaskinköp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gårdagens flaskinköp

En del av gårdagens skörd. 2 dl mjölkflaska med text: Mjölkcentralen. Vejle, PC Nielsen, vet inte vad den innehållit, läsk kanske. Antar att den är Dansk, el. varför inte norsk?? Väldigt smal och hög ättiksflaska från Kopparbergs Bergs AB Falu Ättiksfabrik märkt K i botten. Graderingsskala. Vad står K:et för.
    Den danska/norska har patentkork med bolagstext i grönt. samt i botten Mineralvand 65.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Hej Äjth

Jo, - P.C.NIELSEN / Vejle er dansk (Vejle er en by i Jylland). Det er den absolut vanligste av de danske patentkorkflaskor. Fins i flere udgaver - i såvel mund- som maskinblæst.
    Tilvirkningsåret for din flaske er 1965 - så den er maskinblæst.
    Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
    Min hemsida: www.antikflasker.dk

Comment

Tack Plyng! Jasså den är den absolut vanligaste. Bra att veta. När man är nybörjare så finner man förstås det vanligaste och blir lite upprymd, efterhand tillkommer nyheter och faktum är att man kan nästan vara glad hela tiden.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Äjth skrev:
        "När man är nybörjare så finner man förstås det vanligaste och blir lite upprymd, efterhand tillkommer nyheter och faktum är att man kan nästan vara glad hela tiden."
        - og det er jo en precis og positiv beskrivelse!

Faktisk har man flest glæder som nybegynder. Senere er der "længere mellem snapsene" - men til gengæld kan man blive vældig glad for at hitte bare et enkelt skår af en flaske, som ellers var ukendt. - Eller man kan begynde at søge efter historiske fakta om de flasker, man har i sin samling.

At nogen vil "strunte" i hvad flaskerne har været afset for eller anvendt til og hvor gamle de er, er helt okej med mig. Jeg mener at det er interessant - og det er en hobby som kan dyrkes hjemme i al slags vejr (väder) og på alle tider af døgnet. Gamle bøger og tidninger kan give mange interessante oplysninger (upgifter).
        Last edited by PLYNG; 2006-10-01, 21:34.
        Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
        Min hemsida: www.antikflasker.dk

Comment

Vi får ej glömma att nämna morgondagens flaskinköp, det kan vara en stor glädje att tänka på vad som komma skall. Spänningen stiger till det outhärdliga. Ligger mycket i vad jag framkastat, tacka vet jag det man inte vet.

Comment

Working...
          X