Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En dryck för att bli självlysande, eller....????

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• En dryck för att bli självlysande, eller....????

Min syster svängde förbi i går med ett loppisfynd som fick mig att storkna, en MiRadiumflaska! Vad har detta används till? Det står att man ska blanda saltet i vatten efter anvisning och dricka ett glas 3ggr per dag gärna till måltiden och att det är garanterat radioaktivt!!! Jag har för mig att jag har hört att man även lanserade radioaktiv tandkräm någon gång i tiden, men vilka hälsofrämjande egenskaper skulle detta ha tänkas haft?
    Bifogade filer

Ja inte skulle jag vilja dricka det. Som Du säger kanske man blev självlysande
    Madam Curies make trodde ju på att radium hade en helande verkan medan madam själv var tveksam. Jag undrar om hon inte själv drabbades av skador från strålningen, Mannen blev överkörd av en hästdroska om jag inte minns fel
    DG

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
      Mannen blev överkörd av en hästdroska om jag inte minns fel
      DG
      Han hade kanske druckit för mycket Radium?

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
        Han hade kanske druckit för mycket Radium?
        Eller något annat gott

Comment

Riktigt intressant liten flaska. Undrar hur de kom fram till att det skulle vara nyttigt på något vis att få i sej radium??
          Alla snilleblixtar är inte av godo.

Comment

Genom en googling fann jag denna pdf, som jag bara tittat mycket hastigt i (trött). Tycker i alla fall den verkar intressant! http://www.geotec.se/upload/cms/file..._radon_low.pdf

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
              Eller något annat gott
              Ja Herr Curie kokade säkert i hop både det ena och det andra i sitt laboratorium

Ja, Hittaren, visst är det en mycket intressant flaska, efter lite efterforskning har jag hittat att det gjordes reklam för den i Husmodern 1935, Radiumsaltet skulle tydligen hjälpa mot gikt, ischias, reumatism, "vinterns sjukdomar", åderförkalkning + ålderssvaghet och en hel del andra sjukdomar, rena mirakelmedlet med andra ord. En flaska fanns att få på alla apotek och kostade 6.50kr (hur mycket blir det i dagens penningvärde?) och det räckte till en månads radiumkur.

Tack BerNils för en jätteintressant länk!
              Undrar om dom framställde radiumet i saltform eftersom halveringstiden i vattnet var så kort?

Hittade för övrigt också att det var Tyskarna som framställde radioaktiv tandkräm under andra världskriget.

Jättekul med era synpunkter på detta, hittade även en gammal annons för Shelltox "Nu ska ohyran bort! DDT- medlet för hemmet".
              Ohyran? Var det människorna som befann sig i hemmet, eller....?

Undrar vilka ämnen vi använder i dag som folk kommer storkna inför om sådär 80 år?
              Last edited by simco; 2009-09-24, 18:10.

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                Undrar vilka ämnen vi använder i dag som folk kommer storkna inför om sådär 80 år?

Jag tror att allt från Mr Muscle kommer bannlysas inom 15 år.
                Gud gjorde några perfekta huvuden,
                resten satte han hår på.

Comment

Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                  Jag tror att allt från Mr Muscle kommer bannlysas inom 15 år.
                  Alldeles säkert, plus en massa andra rengöringsmedel som används i hemmet. Jag har lite fobi mot kemikalier i allmänhet, silverputs, fönsterputs och andra dunderrengörare. Nä, tacka vet jag såpa, citron, ättika och grovsalt!

Comment

Working...
                  X