Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nubian

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Nubian

Ett av mina loppisfynd idag, kan ju inte komma hem tomhänt.
    Flaska l ljusgrönt glas, 13 cm hög.
    Någon som vet vad nubian är och ev. ålder på flaskan?
    Bifogade filer

Den var fin!
    Liknar min flaska för lödersmörja.
    Längst fram till vänster på 4:e bilden.
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Comment

Ja,den påminner mycket om din, min flaska har lite rundare axlar, i övrigt så verkar det vara samma typ. Det är kul med småflaskor.

Comment

Har sett någon nytillverkad flaska i gammal stil med text, frågan är om inte dessa (den ) "luktar" något åt det hållet, mycket svag indikation.
        Det jag sett hade en mer "idyllisk" text som verkligen tilltalade.
        Vad som är lite konstigt är att godset är så tjockt, inget som jag känner igen från gamlingar men som sagt det finns nog undantag.

Comment

Hmmm...den är faktisk ovanligt tjock i glaset.
          Jag väntar och ser om jag får fler kommentarer.

Comment

Denne gossen gjorde dom ett avkok på efter hans död, den så kallade nubian. man kan undra?
            Bifogade filer

Comment

Högst osannolikt att flaskan är nytillverkad, speciellt då den är munblåst.
              Jag har själv några nytillverkade småflaskor i gammal stil. En liten med bl.a. Texten "Cief Wahoods electric tonic", den är dock maskinblåst med formskarvar upp över mynningen.
              Att flaskan är lite tjockare i massan kan ju bero på att man ville att den skulle hålla bra
              Last edited by Sladden; 2006-09-11, 07:49.
              resten satte han hår på.

Comment

Det finns fortfarande ingenting som heter munblåst. Var syftar du på med detta uttryck. Det är kul att sätta lite sprätt på folket.

Comment

Lite uttjatat ämne så jag erkänner att jag har fel.
                  resten satte han hår på.

Comment

Hej Kecke.
                    Jag har en exakt lika dan flaska som du har.
                    Men min flaska är mörkbrun i färgen.
                    Jag hittade min flaska i STHLM i en gammal grund.
                    Jag skulle villja veta om det är lädersmörja.
                    Det skulle kunna vara det,eftersom jag hittade den i gammla kungliga stall gårdens grund, som vi nu har byggt nytt hus på.
                    Last edited by Tobbe Blom; 2007-06-14, 22:35. Anledning: Tagit bort länk..billd

Comment

Jag har en oöppnad brun Nubian flaska med etiketten kvar,som kommer från en gammal lanthandel. Nubian flaskorna har innehållit läder lack från
                      Anton Biörnstads tekniska fabrik Stockholm. Jag skall försöka fixa ett foto om det går.
                      Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Modellen tycks påminna om denna som innehållit läderglasur, se

Har fått reda på att hans firma (Teknisk & Fernissfabrik) låg på n. Kungsgatan 26 A i Stockholm.

Comment

Ursprungligen postat av Tobbe Blom Visa inlägg
                          Jag hittad min flaska i STHLM i en gammal grund.
                          Findes der "nye grunde i Stockholm" jeg troede at al jord var gammel

Comment

Jag har tydligen missat din flaska Per ! Den var ju riktigt trevlig. Har du hittat några uppgifter om när firman var igång ?
                            Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Flasktypen som visas finns med ett otal texter och alltid är det något tekniskt den är avsedd att innehålla. De som ligger mig varmast om hjärtat är; J. Almgren Axvall, Edelfeldts Tekn. Fabrik Stenstorp samt C. O. Mattsson Sundsvall.

Nubian, Libansvärta och dylikt är någon typ av läderolja, lädersmörja, lädersvärta eller likvärdigt. Det är inte direkt svårt att förstå hur man tänkte när det skulle svärtas något. Idag användes säkert andra uttryck så man inte blir dragen i örat av lagens långa arm. Å andra sidan är det inte så värst naturliga material som används idag så problemet saknar i dt närmaste aktualitet?
                              --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Working...
                              X