Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rigabalsam

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Rigabalsam

Öppnar en ny tråd med en enligt mig mycket trevlig liten flaska.
    Såldes på Ebay för 125$ Det skulle jag helt klart kunna betala för denna trevliga lilla flaska. Helt ren hade den inte varit ett dugg intresant. Men etiketten gör den till högvilt
    Bifogade filer

Vad kan man tänka sig för period på denna? 1870-1880-talet med tanke på utställningsmedaljerna och det friska blandandet av typsnitt, kanske?

Comment

Troligen ligger den där åldersmässigt.
      Den är rolig i och med de allra flesta av dessa flaskor är eftertillverkningar.
      Denna är ju äkta får man förmoda.
      Rigabalsamflaskor har funnits från ett gott stycke ned på 1700-talet.

Comment

En novis undrar vad just riga balsam är?
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Det är en typ av sprit smaksatt med massor av olika örter. Lite trögflytande och brunsvart. Lite grann åt jägermeister/fernet branca-hållet.
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

Comment

Den var trevlig, synd att jag aldrig såg den auktionen 125$ med den etiketten
            kvar skulle jag gärna betala.

Såg två Rigabalsamflaskor med sigill på Askersundsmässan i år, båda var
            nygjorda kopior.

Comment

Riga Balsam var tidligere meget udbredt i småskibsfarten og blev tilsat brændevin for at give den en bedre smag, men også indholdet af urteudtræk har sikkert været sundt. Findes stadig i handelen og smager godt med 10 - 20 dråber i en klar snaps/renat?!

Prisen er OK - det er en rigtig "godis". Gratis Lars

Comment

Ursprungligen från Riga, eller?

Har det inte funnits olika tillverkare med olika flaskor genom tiderna? Hade de inte behov av att profilera sig genom flaskans form, eller var det ett standardutseende beroende på innehållet (lutar åt det senare själv eftersom ni alla ser skillnaden på punsch- och övriga flaskor...)

Comment

Jag känner till 2 tillverkare i Ryssland som producerar en dryck som kallas "Balsam".
                  De innehåller en oräknelig mängd örter och räknas mer eller mindre som medicin.
                  T.ex. http://www.alibaba.com/catalog/10968442/Balsam.html
                  Gud gjorde några perfekta huvuden,
                  resten satte han hår på.

Comment

Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
                    Öppnar en ny tråd med en enligt mig mycket trevlig liten flaska.
                    Såldes på Ebay för 125$ Det skulle jag helt klart kunna betala för denna trevliga lilla flaska. Helt ren hade den inte varit ett dugg intresant. Men etiketten gör den till högvilt
                    För att förnya tråden lite , lägger jag in denna ölflaska ( id. av Kaptenen). Eftersom den är från Riga och har samma ålder som Lars Rigabalsam flaska tycker jag den passar bäst här. Den har varit inne och vandrat runt tidigare, men nu tycker jag iaf att den hittat hem. Om Rigabalsam flaskan vore ointressant utan etikett så kan man kanske säga att "etiketten" finns i själva glaset på denna. Etikett omöjlig eller överflödig. Är det någon som kan tyda texten, kommer själv fram till något med tall och Riga då förståss. Vad kan bokstäverna under betyda, är det något rymdmått, K 1:40 K.
                    Bifogade filer

Comment

Таннгиэерь - (stämmer det? för jag får inte upp någon träff)

Riga

OCH

gegr (gegründet) 1870

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                        ТAHHгEиэEPь - (stämmer det? för jag får inte upp någon träff)

Riga

OCH

gegr (gegründet) 1870
                        Har försökt rätta med stora och små bokstäver, det enda som fattades helt var väl E-et efter r.

Comment

1 ведро = 12,299 liter, 1/40 ведро = 0,34 liter

http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%92%...91%D0%BC%D0%B0)

Efter 1912 står volymen i liter.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                            1 ведро = 12,299 liter, 1/40 ведро = 0,34 liter

http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%92%...91%D0%BC%D0%B0)

Efter 1912 står volymen i liter.
                            Fantastiskt skojigt Kaptenen. Då vet man att flaskan är förrevolutionär som det står i texten. 1 fyrtiondels Hink = 34cl. 1 hel cl mer än våra knoppisar, dom där ryssarna ska alltid vara värst. Flaskan är alltså med säkerhet gjord mellan 1870 och 1912. Bryggeriet i Riga nämns ju inte men det låter ju som att flaskorna är relativt ovanliga. Förresten när jag genomför räkneexemplet och dividerar rymdmåttet med 40, så blir det inte 34cl utan 30.7 cl. Nu måste jag mäta......Typiskt, fick något precis mitt emellan.
                            Jättestort tack Kaptenen, Du är en riktig Sherlock Holmes.
                            Last edited by prylsnubben; 2011-04-08, 00:24.

Comment

Bryggeriet hette Tannhäuser.

Comment

Working...
                              X