Undrade bara för jag köpte en igår, lätt gröntonad, krackelerad, vasst puntelmärke och väldigt jämn gjord. Känns ganska ny. Säljaren mumlade om någon skansen konstnär som mig är främmande. Tips ?
Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör
Undrade bara för jag köpte en igår, lätt gröntonad, krackelerad, vasst puntelmärke och väldigt jämn gjord. Känns ganska ny. Säljaren mumlade om någon skansen konstnär som mig är främmande. Tips ?
Ja hyttan på Skansen i Stockholm har gjort dessa, jag har nog en oxå
-80 talare därifrån, vi kallade det här på bruket för skrängt glas, en mycket gammal metod, man doppade ned det varma glaset snabbt i kalt vatten,
innan man gick i formen, eller om objektet gjordes på fihand.
Hirvi
SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Ja det ser bra ut för Ture Berglund skansen,
vet inte vem som driver hyttan i dag, det går ju Googla på,
den gröna färgen och skrängt glas, har varit poppis där!
Hirvi
SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Samlartrollet.
Jag glömde i hastiheten att skriva något om de pluntor jag visade och vad jag tror.
Jag tror som Hiriv att de tillverkas även idag.
Av de jag visade så var den vänstra från Gullaskruv och den högra var Thure Berglund Skansen.
Din kan nog vara från Skansen men då även andra glasbruk gjorde grönt krackglas så är det inte helt säkert..
Lite om Stockholms Glasbruk.
Det började i en lokal i vid Södermalms Torg i Stockholm 1933 av Thure Berglund och kallades då Stockholms Glasbruk, Stockholm.
1937 flyttade glassbruket till Skansen och drevs av Thure Berglund fram till 1980.
Därefter tog dottern Marianne med maken Göran Hammar över bruket.
Idag drivs Stockholms Glasbruk Skansen av dotterdotter till Thure Berglund, Karin Hammar.
Jag vet inte vilket år hon tog över efter föräldrarna.
Last edited by Kecke; 2008-01-10, 16:35.
Anledning: Feskrivet
Samlartrollet.
Jag glömde i hastiheten att skriva något om de pluntor jag visade och vad jag tror.
Jag tror som Hiriv att de tillverkas även idag.
Av de jag visade så var den vänstra från Gullaskruv och den högra var Thure Berglund Skansen.
Din kan nog vara från Skansen men då även andra glasbruk gjorde grönt krackglas så är det inte helt säkert..
Lite om Stockholms Glasbruk.
Det började i en lokal i vid Södermalms Torg i Stockholm 1933 av Thure Berglund och kallades då Stockholms Glasbruk, Stockholm.
1937 flyttade glassbruket till Skansen och drevs av Thure Berglund fram till 1980.
Därefter tog dottern Marianne med maken Göran Hammar över bruket.
Idag drivs Stockholms Glasbruk Skansen av dotterdotter till Thure Berglund, Karin Hammar.
Jag vet inte vilket år hon tog över efter föräldrarna.
Tackar, då vet man inte riktigt när den är tillverkad men skit samma, skall ha den på köksbänken med vitt vin i till smaksättning av mat....
Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör
Comment