Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En oscariansk plunta

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• En oscariansk plunta

I helgen var jag i Växjö, och gjorde olika besök. Bland annat hos en äldre dam, som upplät sitt hem för en styrelsesammankomst.
    I pausen kunde jag förstås inte låta bli att "gå husesyn", en obotlig åkomma för oss samlare
    I en hylla skådade jag denna c:a 20 cm höga plunta, med Oscar den II:s monogram på baksidan. Ägarinnan sa att hon ärvt den av sin mor för länge sedan, och visste inget om dess ursprung.
    Kan ni berätta något om den? Härkomst, ålder, vanlighet och orsak till att den har det kungliga monogrammet.
    Hon kommer att titta in här och läsa era kunniga svar.
    Bifogade filer

Om du kollar in föregående tråd, startad av Kecke, så avhandlar man en blå Oskar-plunta. Det finns ytterligare trådar som handlar om den pluntan. Annars finns ju också www.collector-sweden.com

Comment

Det hade jag missat, men så är jag inte så ofta inne på glassidan och läser...
      Har nu pluggat på, och jag tror att den här pluntan har sin ålder och inte är tillverkad på 70-talet, även om korken verkar vara lite sen. Den är lätt i handen, och med lite god vilja skulle man kunna blåsa omkull den, där den stod på hyllan. Aldrig använd heller, utan har enbart varit till pynt, enligt ägarinnan.
      Puntelmärket har skarpa kanter.
      Är den alltså gjord till Oscar den II:s kröning? Det framgår inte av collector-sidan.

Comment

Vet inte vilket 70tal du menade, men det bör vara 18 före,
        Eda glasbruk och flera Norska bruk mf, från 1850tal, med lite olika mönster,
        Kallin kanske vet mera!
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Helt off topic men apprpå Oscar den andre, visste ni att kalvfilet oscar skall vara upplagt efter hans namnchiffer?

Allytså, en kalvfilét mitt på tallriken, runt om den en ring av bearnaisesås, tvärs över fileten två sparristänger som formar en romersk tvåa och överst, klockan tolv, på ovansidan av filen en hummerklo?

Comment

min mamma (storsamlare) undrar om det finns någon som skulle kunna hjälpa till att identifiera en lommeflaska åt henne beskrivning är som följer:
            17,5cm hög
            skrovlig yta (reliefmönster typ)
            söm på båda sidorna
            ofärgad
            7cm bred längs nere 11cm bred (på bredaste stället)
            2,5cm över halsen
            halsen är 3 cm långt.
            rått puntelmärke.
            hittad i en mosse (en halvmeter under ytan ca)utanför en gammal svingård i norrbotten
            på ena sidan sköld och förmodligen ett lejon på varje sida om det
            andra sidan bär eller liknande

tillägg: baksidans relief är förmodligen ekollon och flaskan rymmer ca 17 cl
            massan är ojämt fördelad längst ner så det ser ut som om botten lutar.
            den har en gravering längst ner men hon har inte varit så se vad det står... nått tips om hur man får det mer synligt?
            vikt 204gram
            OBS hela flaskan är sned dvs ena "axeln" är ca en halv till en cm högre än den andra
            ett annan sak att notera är att ekollons kvisten står uppåt inte neråt som på den andra flaskan hon har...
            Last edited by Fireflites; 2008-08-27, 18:37.
            livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Comment

Working...
            X