Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lomme flaska

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jag har en blå, 16 cm hög, med vad jag tror är norska lejonet på en sidan. Den andra sidan är enbart refflad. Den enda jag har i den storleken. De andra är endera 14 eller 18 cm höga.
    Min är dessutom lite skum, saknar puntelmärke.
    Bifogade filer
    Last edited by Kecke; 2007-02-26, 10:25. Anledning: Tillägg av bild

    Comment


    • #17
      Hadeland tillverkade dessa flaskor under lång tid. Kan man förmoda att din utan puntelmärke är av den modellen.

      Jag var själv med och bjöd på en liknande på Tradera, den var dessutom stämplad 1956 (tror jag det var) i botten. Den blev dyrare än dessa flaskor brukar bli

      Comment


      • #18
        Har tittat lite noggrannare under min och upptäcker att det är inristat 1974 vid bottenkanten.
        Hur länge höll Hadeland på med dessa?
        Hur har man lyckats med mynningen utan att fästa punteln under?

        Comment


        • #19
          Jag vet inte hur lång tid de tillverkade dem. Det står i en skrift från Hadeland (Hadelabd Karafler 1856-1996) att "Löveflasker har vaert laget med års mellonrom till forskjellige anledninger fra 1952."

          Men det är ju bra att de är märkta eller hur?
          Den jag bjöd på var relieffmärkt i botten, ej graverad.

          Comment


          • #20
            Vad menar du med relieffmärkt?
            Mitt årtal ser ut som om det är ristat med en tunn nål.
            Visst är det bra att dom är märkta, men jag hade förväntat mej en litet äldre flaska.

            Comment


            • #21
              Jag letar febrilt i min nya dators gamla filer. Jag har ett kort någonstans.
              I botten på pluntan stod det med stora upphöjda sifror 1956. upphöjda i relief som det ser ut på bröstet på knoppölsflaskor t ex. Siffrorna täckte hela botten.

              Comment


              • #22
                Jag satt och läste lite, och bestämde mig för att titta lite på min plunta, som jag trodde var mycket ordinär, då jag upptäckte att du inte beskrivit varianten på din hemsida: ena sidan är "Svenskt" stående lejon med "raka strömmar på vapenskölden". Och frånsidan druvklase med 26 druvor.

                Jag skall gå och se om kameran är laddad nu så kanske det kommer bild...

                Comment


                • #23
                  Bilden på lejonet blev inte så bra, men det kanske går att se ändå.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
                    Jag letar febrilt i min nya dators gamla filer. Jag har ett kort någonstans.
                    I botten på pluntan stod det med stora upphöjda sifror 1956. upphöjda i relief som det ser ut på bröstet på knoppölsflaskor t ex. Siffrorna täckte hela botten.
                    Tack, borde förstått att det skulle se ut så, hade nog lite hjärnsläpp.
                    Undrar just om min är från 1974 eller om den är inköpt 1974?
                    Svårt att veta med den lilla ristningen.
                    Intressant det här.
                    Hur länge blåstes lommeflaskorna i Sverige, Norge och Danmark?
                    Har lusläst din utmärkta sida om Lommor men hittar inga uppgifter.
                    Finns det överhuvudtaget några?

                    Comment


                    • #25
                      Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                      Vad menar du med relieffmärkt?
                      Mitt årtal ser ut som om det är ristat med en tunn nål.
                      Visst är det bra att dom är märkta, men jag hade förväntat mej en litet äldre flaska.
                      Jag kollade igenom datorn på jobbet idag.
                      Bland en massa tråkiga jobbsaker fann jag bilden på pluntan från Hadeland.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Bidrar med en ovanlig lommeflaska i benvitt glas.
                        Mycket ovanlig. En samlare i vår förening är ägare till den.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #27
                          Det gäller att vara uppmärksam.
                          Min är alltså bara ristad med nål men det är väl tillverkningsåret i alla fall.
                          Den här i flussglas är bland det bästa jag sett.
                          Hur ovanlig?
                          Har du någon aning om hur många ex. det kan finnas?

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                            Det gäller att vara uppmärksam.
                            Min är alltså bara ristad med nål men det är väl tillverkningsåret i alla fall.
                            Den här i flussglas är bland det bästa jag sett.
                            Hur ovanlig?
                            Har du någon aning om hur många ex. det kan finnas?
                            Enligt ägaren så har han förutom sin sett en till.
                            Jag har aldrig sett någon. Om jag kommer att se någon till salu kommer jag att köpa den

                            Comment


                            • #29
                              Extremt ovanlig tydligen.
                              Ser jag en så lägger jag nog hela veckopengen på den.

                              Comment


                              • #30
                                Appropå ovanliga flaskor. Denna är den enda jag sett med regalin ! Den är mkt fin i glasmassan.
                                Bifogade filer
                                Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

                                Comment

                                Working...
                                X