Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mariestad

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Mariestad

Hej..
    Har en gammal ölflaska ifrån mariestads bryggeri med etiketten(lite sliten) kvar. På etiketten står det:Klass II Pilsner Mariestads Bryggeri A B Mariestad Tel.25&47.
    I botten på flaskan står det en 7. Och på halsen ser det ut som det är en stjärna.
    Vore kul om nån visste hur gammal den kan vara och om det är nått värde i flaskan..

jimmy

Hej och välkommen Jimmy.
    Ett foto är nog nödvändigt.
    Nu vet vi ju inte om det är en knoppöl eller något annat. Inte heller om den är hand eller maskintillverkad.
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Comment

okej.. ska ordna fram foto i morgon..
      Tack så länge...

Comment

Nu har jag lagt in bild...
        Bifogade filer

Comment

Maskinblåst flaska. Ålder har jag svårt att säga, kanske runt 1940 - 50-talet. Inget värde att tala om i flaskan.
          Etiketten har ju väldigt "låga" telenr. Kan kanske intressera någon etikettsamlare?
          resten satte han hår på.

Comment

Tack för svaret.....

Comment

Du vet ingen sida som man kan få reda lite mer om etiketten?

Comment

Nej, tyvärr.
                Kanske tittar någon in här som vet mera.
                resten satte han hår på.

Comment

Lite äldre är den. Det är en tungviktsflaska av den typen som användes 1932-1949. På halsen skall det finnas tre sådana stjärnor, och en stor bokstav som signalerar vilket glasbruk den är gjord vid. Har du tur finns det dessutom en bokstav under den första som visar vilket år den är gjord.

Comment

Nej jag hittar ingen bokstav men fem streck som bildar en stjärna på tre ställen som en trekant. Men flaskan borde väl vara gjord i eller runt om Mariestad eller?
                    jimmy

Comment

Mellan de tre stjärnorna finns bokstaven som anger glasbruket, men ibland kan formen vara så sliten så det är svårt att läsa.
                      Flaskan behöver inte alls vara gjord i närheten av Mariestad. De distribuerades i hela landet - även finska flaskor har ju förekommit som vi sett här. Limmared, Hammars och Årnäs glasbruk var de största leverantörerna av Glasflaskor (någon flasksamlare lär väl rätta mig om jag har fel i något avseende).

Comment

Working...
                      X