Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En helt vanlig lördag i värmland..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• En helt vanlig lördag i värmland..

Rubriken låter nästan lite Don Martin inspirerad I det fina vårvädret har jag idag bedrivit lite "experiment". En 2/3 knoppis från Årnäs deltog och är numera bevarad för framtiden. Den fick långsamt flyta i väg i Värmelns vatten för att ge mig ett svar som jag sedan tidigare räknat ut men ändå ville se med egna ögon. Har haft lite diskution med en äldre samlare som inte helt köpt min teori om att flaskor sällan sjunker rakt ner när de hamnar i vatten. Hoppas att ingen anmäler mig för att ha skräpat ner i naturen nu bara

När man förr dumpade större mängder flaskor i vattnet så hamnade de flesta invid bryggorna där man slängt i dom. Varför undrar jag ? Vatten fyllde man dom tro ? För i mitt test så flöt ju flaskan iväg en bra bit ifrån där den mötte vattenytan. Vid tex gamla glasbruk så borde det ju flutit flaskor till höger och vänster om man bara tippat i dom från en skottkärra. Även om man var mindre nogräknad vid den tidpunkten så ville man väl ändå inte ha krossat glas i strandkanterna ? Efter lite sjögång så borde ju risken varit överhängande att flaskorna krossades mot stenar där man tvättade och hämtade vatten. Teorier mottages tacksamt !
    Bifogade filer
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

En liten tanke angående glasbrukens avfall. Kastade man så mycket glas?? Återanvändes inte misslyckat och var det misslyckat och om man kastade ngt var det inte skärvor som sjönk där man tippade dom!! Det som flöt med strömmen var väl det lokala pilsnergängets bidrag??!!
    Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!

Comment

Visst åter användes mycket glas men man slängde också massor av hela flaskor i vattnet (och i soptipparna) vid flera av de gamla glasbruken. Årnäs glasbruk tex hade en pir ut i vattnet gjord utav flaskor ! Vid slutet av 70 talet samt under hela 80 talet så plockade dykare hela flaskor i mängd vid bla Liljedahls glasbruk här i värmland. Och det var inte bara flaskor som blivit kvar när bruket stängde 1917 utan man kunde även hitta hela äldre flaskor.
      Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Jag har också testat lite flaskor medan jag gjort rent dom i sjön i stugan. Många flaskor har en märklig förmåga att hålla sig flytande ett bra tag, och man får anstränga sig en hel del för att de ska ta in så pass mycket vatten att de sjunker till botten. Man kan tro att det måste ha rått full orkan när det kastats i vid bryggor verkat sjunka direkt. En del flaskor tippar dessutom över med botten uppåt och halsen nedåt, och bör på så vis kunna hålla sig flytande riktigt länge så när det inte blåser för mycket och dom inte träffar en sten. Jag har bara sett ett fåtal flaskor som är så passa tunga i glasmassan i förhållande till volymen att dom sjunker till botten så fort man lägger dom i vattnet. Jag har hittat en del gamla brännvinsflaskor med skruvkork som gubbarna uppenbarligen fyllt med vatten, skruvat på korken och sedan kastat i, men jag tror det var få som var så omsorgsfulla i sin nit att förgöra bevismaterialet från lördagsfyllan.

Comment

Working...
        X