Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oidentifierad knoppis

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Oidentifierad knoppis

Nu när dubletterna gallras ut så hittade jag ett gammalt UFO jag försökt att attribuera. Dock blev det ett kapitalt misslyckande.
    Färg och form som en del Årnäs, högre än de flesta, vikt 385 g. 3-delad form och klassisk regalin, välgjord något hamrad i glaset. Ser ut som de flesta alltså men så kommer märkningen, ingen bröstmärkning men i botten fyra versaler varav den första kan tolkas C eller G, den andra R,P,eller B, de två sista A.B. Om det inte varit för de sista som kan betyda Aktiebolag så hade jag inte brytt mig, men nu stör den mig. Den stör mig lika mycket som min AB-märkta knoppis. Detta är alltså ett rop i natten på hjälp!
    Ska försöka lägga in ett par bilder
    Bifogade filer

Liknande märkning är det ju på en del flaskor R.H.A.B för Ronneby Hälsobrunn. Färgen stämmer ju inte med vatten så kanske inte brunn ändå. Spännande UFO!!

Comment

Näe, vatten är det nog inte.
      Jag lägger en bild för jämförelse, flaskan till höger är den kortaste jag har, en Westervik. Den vänstra är alltså UFO´t. 22,5 cm. Jag har haft en Årnäs som mätte 22 cm och vägde 410 g.

Comment

Bildhantering är def. Överkurs.

Ett försök till då.
        Bifogade filer

Comment

MGAB står det som bekant under flaskorna från Målerås glasbruk, men din utmärkta bild tycker jag visar något helt annat. Frågan är, som sagt var, högst intressant. Det har framförts synpunkter att Gullaskruvs glasbruk blåst ett begränsat antal knoppöl, ingen som helst bevisföring har dock presenterats så man har tagit för givet att det varit lokalpatriotiskt önsketänkande. Skulle möjligen din flaska antyda att det inte är det?

AB-flaskorna har det funderats mycket på och en hel del olika teorier har ventilerats bland flasksamlare. American Bottle Co bl.a. Men jag misstänker att det skulle kunna vara en väldigt enkel förklaring, nämligen Arboga Glasbruk.
          Man hade en del underligheter för sig runt 1890 eller möjligen strax därefter, jag tänker bl.a. på 2/3 LIT skrivet på två olika sätt. Detta är naturligtvis också en teori, men vad är det som motsäger den? Vid en jämförelse mellan A respektive AB-flaskorna kan man inte se någon skillnad, den lite felaktiga formen finns på båda sorterna.

??? är trevliga för man får något att fundera på, kan man sedan presentera bevis så är tillfredställelsen nästan fullständig, i alla fall för en människa angripen av sjukdomen flaskomani i långt framskridet stadium.
          --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Jodå LS!
            Lokalpatriotismen frodas. Det där med att Gullaskruv skulle ha blåst knoppisar är nog saga, dessvärre. De idéerna förstärktes genom en utställning i Strömbergshyttan där en flaska märkt G.G.L. attribuerades som Gullaskruv. Se Stockholms Auktionsverk katalog 1995, text sid. 66 och bild 67.
            Jag har mitt sommarviste i trakten kring Kylleskruv och Bostorp och jag ÖNSKAR verkligen att det stod ett antal kooppisar från dessa bruk på hyllan men där är tomt, det påstås ju ibland att man har blåst knoppisar därstädes. Jag får där vid lag instämma i doktor Rellings uttryck, "fan tro´t".

Comment

Working...
            X