Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nurnbergs bryggeri pilsnerflaska

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Nurnbergs bryggeri pilsnerflaska

Vi provar i denna avdelning istället.
    Flaskan jag fått är troligen en tysk 0,3 L bygelflaska, stämmer med den regalin
    som man ser på de tyska med gropar på sidorna för bygelfästet.
    Nu ser ni även märket i botten 0,3 L samt fyrkanten med strecken och flaskan, kan detta vara ett glashyttemärke.
    Korken ser ut att vara gjord i någon ålderdomlig plast utan reklam då den är rörformad i ovandelen och gråblå till färgen.
    Kan det tänkas att det fanns maskingjorda glas i Tyskland före Sverige och att Nurnbergs bryggeri hade köpt sina flaskor där.
    Bryggare Fritz Dölling 1870-1900 från Tyskland.
    och senare ombildade Dölling bryggeriet till familjebolag (tillsammans med sina söner, Fritz d y och Ernst, samt sin svärson Emil Egnell). Nu gjordes ett försök att börja med storskalig export av svenskt öl, vilket tyvärr misslyckades. 1883 började så Dölling tillverka pilsner som efter Hamburgerbryggeriets framgångar därmed började bli allt populärare.
    Bifogade filer
    Last edited by snoopy; 2008-03-16, 14:41.

Den här typen av flaska har använts vid åtminstone Enköpings ångbryggeri. Jag har en i klarglas etiketterad Valencia Blodappelsin utrustad på det sätt du beskriver. Flaskan är gjord i tvådelad form och i utseende i stort sett som en vanlig 33 cl.
    Själva proppen är i gråspräckligt material, som jag tror är glas - garderar med keramik, men en nu helt förstenad rödaktig gummipackning.

Glasmassan är ganska bubblig och flaskan har ett häng i mitten av bottenplattan som tar i underlaget, den står alltså och vickar lite (ca en mm) på en omvänd Kinnekulle.
    I övrigt helt omärkt

Comment

Dessa flaskor du beskriver har aldrig sålts i Sverige. För många år sedan köpte jag på Uppsalamarknaden från 5-6 olika bryggerier i Sverige. B.la var Nürnbergsetiketten med. Det visades sedan att det var tyska flaskor med ej äkta etiketter. Någon som ville tjäna pengar med att sälja oäkta varor. Har samlat bryggerisaker i c:a 25 år, så att skilja en äkta etikett från en oäkta är inte svårt.

Comment

Hittade en likadan flaska utan ettikett på loppis i Moheda förra helgen.
        Så det verkar lite långsökt att dom inte varit i bruk.

Comment

Det är klart att de varit i bruk i Tyskland. Men inte i Sverige.

Comment

Bilder

Nu finns det bilder för nyfikna.

Comment

Bra, men var finns dom??????

Comment

Högst upp i denna.

Högst upp i denna tråd.

Comment

Är detta återigen en av de "importerade falska" flaskorna med senare påklistrade svenska etiketter ????
                  (det börjar bli många nu)

Comment

Working...
                  X