Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Eriksbergs brygger, ca 49 cm, vad har varit i?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Eriksbergs brygger, ca 49 cm, vad har varit i?

Hittade den här när jag gick ett varv på övervåningen.
    Vad har det varit i den för det måste väl ha varit överkurs för till och med den största öl-fantom?? Flaskan är ca 49 cm hög och märkt Eriksbergs Bryggeri.
    Bifogade filer

Svagdricka Köptes ofta från en bryggarbil som åkte runt i bygderna Hade ofta ett trähölje med hadtag runt sig. Nostalgi när man tänker på gammaldags svagdricka för att inte tala om enbärsdrickat som fanns i Åseda
    DG

Comment

Enbärsdricka drack vi hemma, men på returflaska i back fr. drickabilen som kom en gång i veckan och tutade utanför huset. Ah...vilka tider!! Visst är det nostalgi Lasse.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ja man blir lite lyrisk Äjth
        Lasse

Comment

Till svagdrickan fick vi några tabletter, av han som körde bryggarbilen,
          var det jäsningstabletter eller vad var det tro,
          både jag och frugan kan minnas dessa sedan vi var små
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jäsningstabletter Hirvi? blev ni dåliga i magen eller på lyran?

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
              Jäsningstabletter Hirvi? blev ni dåliga i magen eller på lyran?
              Man låg på magen, och var på lyran
              nej, något var dom ju till för, dom stoppades ju i flaskan!
              Hirvi
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

,,men hamnade i magen till slut Kolsyretabletter??

Comment

Tack så hjärtligt för era svar; nu vet jag då att det har varit svagdricka i den här. Men jag måste fråga en sak till om svagdricka... köpte man altså en hel sånhär flaska åt gången??? När begav det sig att bryggeribilen åkte runt?

Comment

Javisst en eller två sådana i veckan eller var 14 dag. Det var en mycket vanlig måltidsdryck på den tiden. Det är som Äjth säger Drickabilen tutade så fick man springa ut och köpa en flaska. Det var ett retursystem på dessa som på andra flaskor.
                    DG

Comment

Tabletterna som ni fick var sackarin om ni ville ha drickat lite sötare. Vad jag vet så körde bryggarbilen ut svagdricka under 30 och till början av 50-talet, kanske ännu tidigare. Det fanns 5 och 10 liters ankare.

Comment

Tackar för svaret, sötare dricka ja, kanske det var därför
                        vi barn lade detta på minnet!
                        Hirvi

Comment

Min far kallade det alltid ankardricka, kanske salufördes det tidigare i träankare.
                          Last edited by gello; 2008-02-06, 21:52.

Comment

Drickabilar

I Västerås så minns jag att det kördes drickabilar till åtminstonde mitten av 70-talet. I och för sig så var det mest 33or i backar men även svagdricka fanns att få både i 2, 5 och 10 liters flaskor med patentkork.
                            Av dessa så hade 5 och 10 litrarna egna trähäckar med handtag.
                            2 litrarna hade ett eget backsystem med 5 st flaskor i varje back.
                            Har kvar 5 sådana backar med flaskor efter ett "öltillverkarfjasko".
                            Det var svårt att få till kolsyran eftersom korkarna ville läcka av trycket ifrån sista sockret.

Comment

Working...
                            X