Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Finns det något större värde?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Finns det något större värde?

Har en knoppöls flaska som är stämplad på halsen med ett Å och stjärnor under. Under det står det 2/3 LIT. I botten står det Årnäs. Vad jag kunnat
    läsa ut så skall den vara tillverkad mellan 1890-1899. Är den vanlig eller tillhör den det lite ovanligare sorten? Flaskan är i brunt glas.
    Har även en, även den brun, mindre knoppölsflaska som det står ett L på halsen och 1/3 LIT. under det. Den har ingen märkning alls i bottnen.

Nonne, du har bra pejl på flaskorna, vad gäller värdet kan jag inte uttala mig.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Är den stora 2/3 LIT. vanlig eller är den svår att få tag på? Den mindre flaska har jag inte kunnat årsbestämma. Vet ni?

Comment

Årnäs tillhör de vanligaste bruken. Generellt sett verkar de små 1/3 knoppölen vara mer vanligt förekommande.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av nonne Visa inlägg
          Har även en, även den brun, mindre knoppölsflaska som det står ett L på halsen och 1/3 LIT. under det. Den har ingen märkning alls i bottnen.
          Om den inte har någon ytterligare märkning så bör den också vara från 1890-1899.
          Kolla noga om det inte finns någon liten bokstav under märkningen på bröstet. From 1922 började man märka med en liten bokstav.
          a = 1922 osv.

Comment

Kolla också om den är maskinblåst eller inte: går skarven efter formen utmed hela flaskan upp över mynningsknoppen är den maskinblåst. Om så är fallet, är flaskan från Surte och tillverkad ca 1911-21.

Comment

Den är maskinblåst. Skarven går utmed hela sidan och upp över mynningsknoppen. Tack för hjälpen, nu vet jag! (Tack Per)

Comment

Working...
              X