Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Avvikande flaska

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Avvikande flaska

Det har ju sagts att knoppölen var vår andra standadiserade produkt och att man krävde lika höjd på flaskorna.
    Då måste jag ha hittat en avvikelse Det skiljer nämligen nästan 1 cm i höjd på dessa flaskor från Liljedal.
    Den normala är 20,5 cm och den högre är nästan 21,5 cm. Bägge är märkta med ett L i kanten på botten För övrigt är märkningen 1/3 LIT på båda.
    DG
    Bifogade filer

Den här typen av avvikelse är inte ovanlig.
    ställer jag upp mina ca. 400 knoppisar på rad så varierar det en hel del.
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Comment

Jag tittade på alla mina men såg inte sån avvikelse på någon Skall kolla närmre.
      DG

Comment

Oj oj oj, 400 knoppölsflaskor! Hoppas att du har en rustikt byggd kåk annars sänker den sig sakta men säkert nedåt i moränlagren.

Olika höjd är det alltid på knoppisarna om man mäter noga, och det beror naturligtvis på att man lade dit mynningsringen för hand. Men när det handlar om en hel cm skillnad, som i det här ovan angivna fallet, så är det lite speciellt. Strax före år 1900 fanns det lite olika facon på flaskorna beroende på att men gled lite på bryggarföreningens rekommendationer. Bl.a. fanns det flaskor som var något mindre i dia. men hade i stället en lite större höjd, detta lär med stor sannolikhet bero på att bryggeriet vidtalade glasbruket att man ville ha flaskor som såg ut si eller så.

Hade i det läget glasbruken dåligt med beställningar så gjorde man självklart det kunden begärde, allt för att produktionen och arbetstillfällena skulle leva vidare. Men enligt uppgift kallade Svenska Bryggarföreningen år 1900 glasbruksrepresentanter till ett större möte, där man bl.a. delade ut ritningar, att si och så skulle flaskorna se ut, punkt slut. Och så vitt jag har sett så höll man formen riktig efter detta "slå näven i bordet" beslut.
        --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Godkväll LS Trevligt att Du tittar in ibland. Jag tyckte verkligen att den här flaskan avvek från övriga.
          Hittade ritningen på knoppölsflaskan
          DG
          Bifogade filer

Comment

De jag har som avviker ser ut att vara från sent 1800-tal. Så djäkla vanligt är det inte här heller, 6 st av alla. Även en 2/3 lit. som är 9mm högre än vanligt.
            De flesta av mina knoppisar har fått flytta ut i boden, huset sjunker nog inte, möjligen bågnar det lite.
            Gud gjorde några perfekta huvuden,
            resten satte han hår på.

Comment

Working...
            X