Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Har dom här nå´t med norsköl att göra ? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har dom här nå´t med norsköl att göra ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Har dom här nå´t med norsköl att göra ?

Man får en del funderingar när man ser flaskor eller delar av flaskor som påminner om varandra.
    Den här flaskan i mitten är ju en s.k. norsköl och de båda på sidorna är avsvärt smalare,
    men knoppen påminner. Skulle vara intressant att få ta del av lite synpunkter på om de har nå´t
    med varandra att göra eller vad man ska betrakta de smalare som. Hur ser annars en halv norsköl ut
    - för det måste väl också finnas.
    Bifogade filer

Nej de har inget med norsköl att göra, det är allmänt
    förekommande ölflaskor av renvinskmodell.

Har själv en sådan och de flesta samlare har nog det.

Men det finns Norskölsflaskor i halvstorlek, jag har bara
    sett en så de är nog inte vanliga, ser ut som de stora
    fast mycket mindre.
    Ungfär som engelskmodells stora och kvarting har som
    skillnad.

Comment

Jeg tror jeg med sikkerhet kan si at flaskene på hver side av den hele "norskølen" ikke er halve sådanne. Halvflaskene hadde etter mitt kjenskap til dem samme form som de hele, det var kun proporsjonene som var forskjellige.
      Og når det gjelder flasken til venstre så ser den typisk svensk ut for meg. Dette utfra at regalinen er presis som på mange flasker jeg kjenner fra Liljedal. Dessuten er fargen på flaska er også etter min mening meget lik fargen på Liljedalflaskene fra ca. 1900.
      Når det gjelder halve "norskøl" flasker, så ble det blåst slike både på "de gamle norske glassverkene" og senere også på Moss. Men det virker som det har vært en flaskestørrelse som har vært lite brukt. I hvert fall har jeg etter mange år som flaskesamler bare funnet 1 - sier og skriver en komplett flaske. Dette er en flaske som mest sannsynlig er blåst på Moss. Diameteren på denne er 6 cm og høyden er 21,5. Helflaskene derimot er ganske vanlige.

Comment

Eftersom jag endast har sett EN enda norsköl och det är en halva som jag själv har kan vi med bestämdhet säga att Boivars flaskor inte är en sådan. Jag visste inte att de var så ovanligt med norska halvor. Min är knappa 21 cm hög oc har en rolig diameter, eller rättare sagt två, den är lite tillplattad så 6 cm åt ett ställe och 5,5 på ett annat. Riktigt usla bilder i mörkret. LOM, vet du var denna kan vara gjord?
        Bifogade filer

Comment

Inte illa E.B. man får säga grattis till en fin flaska, nu har
          jag sett 2st kvartingar av Norskmodell.

Om jag inte missminner mig så såg jag min första hos LS
          vem annars :-)
          Och så har du en också, undra om det finns fler här på
          sidan som har en kvarting av dem?

Visa dem om ni har....

Comment

Har just nu mätt min halva och den är i måtten precis som LOM skriver, tre punkter undertill har den också. Ställer man den bredvid en knoppöl så ser man, utöver regalinens form, också skillnad i flaskornas kroppar. Inte är det mycket, men nog finns skillnaden där.

Varför de är så pass sällsynta kan man nog spekulera en och annan spaltmeter omkring, kanske beror det helt enkelt på att en halvflaska kostade mer än hälften av en hela att göra. Ölet blev alltså dyrare att inhandla i halvflaskor.
            --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

E.B. spør om hvor flasken kan være blåst men først litt om alderen: Jeg tror den kan være fra litt før 1900. Dette ut fra at tidligere så var norske flasker "grønne" Imidlertid, etter at Sverige fikk sine knoppølflasker med krav om at de skulle være brune, så ser det ut til at Norge har fulgt etter hva farge på flaskene angår.
              Vedr. hvor flasken er blåst, så er det kun utformingen av bunnen jeg har å forholde meg til. Og hvis jeg "leser" E.B.s bilde riktig så viser det ytterst ståflata, innenfor kommer så en smal ring (horrisontal eller svakt skånende) og innerst et kuleformet oppstikk. Hvis dette er riktig, så tilsier dette at flaska er blåst på LAURVIG. For så vidt jeg kjenner til, så var dette det eneste norske verket på den tiden som hadde slik utforming av bunnen.
              L.S. er inne på at det kan være liten prisforskjell mellom halve og hele flasker og derav dyrere øl på halvflaskene som er årsaken til at halvflaskene var lite brukt. Og slett ikke utenkelig. Fra priskurrant for BIRI 1867 refererer jeg: Halvflasker ølflasker spidse 18 Spd. pr 1000. Helflasker av samme 24 Spd. pr 1000.

Comment

Här är en länk till ett tidigare inlägg med bilder på Björn L:s och min halva norsköl.

Comment

Just det minnet är kort Det var ju två till kvartingar.

Comment

Working...
                  X