Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Se, men inte röra ...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Se, men inte röra ...

Lite helggodis att titta på. Det ska finnas minst 2 till så´na här, sannolikt sena 1700-talare. Tror knappast nå´n av dem går att köpa för pengar. En finns på Dalarnas Museum, en fanns på pripporama och denna i privat ägo i Dalarna. Den senare fick jag möjlighet att se, "fota" å känna på.

Torben Berner ska ha varit den förste att framställa kolsyra på konstgjord väg. Hans elev Johan Gottlieb Gahn ska ha startat "Gahns vattenfabrik" i Falun år 1776. Flera olika källor säger att det var världens första mineralvattenfabrik. Produkten som benämndes "Fahlu soda" producerades till det fantastiska antalet av 3 i timmen. Flaskmodellen förhindrade korken från att torka ur.
    Ingen knoppis, men verkligen njutbar.
    Bifogade filer

Det var godis. tack för bilderna!!

Comment

Varning!! Det flaverar många kopior av dylika flaskor!

Jag känner en i stockholm som haft 2 stycken, varav den ena har jag haft i min hand. Detta avbildade ex. ser också ut att vara en sådan reproduktion.
      Visar här bilder på kopia.
      Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Glasdykaren Visa inlägg
        Jag känner en i stockholm som haft 2 stycken, varav den ena har jag haft i min hand. Detta avbildade ex. ser också ut att vara en sådan reproduktion.
        Visar här bilder på kopia.
        Skulle nog tro att att märkningen KOP. på sigillet just betyder kopia.
        Dessutom har glasmassan en alldeles för modernt utseende.
        Ursäkta att jag trampade in på detta sätt.
        Men historien är dock mycket intressant om mineralvattentillverkningen i Falun.

Comment

Vedr. flasketypen så betegnes denne ofte "Hamilton bottle" etter engelskmannen William Hamilton som i 1814 tok patent på denne utformingen. Hensikten med utformingen var som BOIVAR også sier at flaska skulle ligge og holde korken fuktig.
          Om utformingen var Hamiltons egen ide eller om han hadde stjålet den fra Sverige har jeg ikke grunnlag for å starte noen diskusjon om så det lar jeg ligge.
          For egen del har jeg en maken (uten segl) med teksten G MASCHMANN CHRISTIANIA i glasset. Denne kan utfra navnet tidfestes til fra 1836 - 1848.
          Last edited by LOM; 2007-10-06, 10:05.

Comment

Angående kopiorna.

Har fått höra av en källa att dessa kopior blåstes på Skansen år 1948.
            Borde vara med ett orginal som förlaga.
            Undrar just varför 1948, och vilket antal?

Comment

Fahlu kopia

Mycket intressant. Tur att man själv inte gått i nå´n så´n fälla än - för säkerhets skull - vad jag vet. Å andra sidan har jag inte lagt ut så många spänn på nå´t att det skulle spela nå´n roll. Ja ni, undrar om jag ska kontakta ägaren. Ska man vara glad över en lögn, eller "mindre glad" över en vacker men jämförelsevis värdelös sanning ?
              Dela gärna med er om erfarenheter och förslag !

Comment

Inte roligt när man blir blåst, just den här är nog känd
                av de flesta flasksamlare.
                LS och jag pratade just om den här per telefon för ett
                halvår sedan.

Om du känner samlaren i fråga skulle jag säga som det
                är, annars kanske lögnen förs vidare.
                Fler blir lurade och din vän kanske säljer den till någon
                i tron om att den är äkta, inte kul för nästa då.

Comment

Det finns nytillverkningar av en och annan gammal flaska, ibland har de varit saluförda av ett muséum. Står det COP eller KOP så är ju saken biff och det vore kanske lite magstarkt att kalla dem förfalskningar. Men om någon, på ett mer eller mindre kunnigt sätt, tagit bort märkningen så kommer saken i ett mindre hedersvärt ljus.

Den ärligaste kopian jag sett av en flaska fick jag mig förevisad i vintras, den hade någon Visby, eller möjligen Gotland, märkning i sigillet. Men sigillet var ej i glas utan röd traditionell lack! Man hade annars fått rätt ålderdomligt stuk på glasmassan, men någon tvekan kan man inte påstå att det fanns om sakens nygjordhet.
                  --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Working...
                  X