Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svensköl, min första

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Svensköl, min första

Har efter många om och men fått tag i en Svenskölsflaska.
    Jag tror den är ganska tidig trots att där ej finns några rökpunkter.
    Kan man gissa på 1860-70???
    Glömde skriva rymden omkrin 59 cl
    ca 260 mm hög.
    Mycket trevlig regalin eller vad säger ni.
    Bifogade filer

Håller med om att det rör sig om en tidig rackare. Känns som 1860 ligger nära till hands. Regalinen var fin men glasmassan verkar också mkt trevlig !
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Ja det är en riktigt trevlig glasmassa.
      Trots att det inte är mitt område så är jag rikitigt glad i den. Riktigt in i helsike glad för att vara ärlig.

30 kr på en loppis visar också att undrens tid inte är förbi

Comment

30 spänn för en ca 140 år gammal flaska ! Du måste verkligen varit på rätt plats vid rätt tillfälle !

(By the way.. så har jag stannat vid femtioelva norska loppisar idag utan att köpa en enda sak )
        Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Så är det på norska loppisar i allmänhet Björn, det är min erfarenhet också. Snygg svensköl förresten, snyggare än min enda.

Comment

Nog verkar L K:s åldersplacering trovärdig. Den tillhör i vart fall, enl. min mening, inte någon tillverkning som är senare. Oavsett om det är 1860- eller 70-talsprodukt har den i princip allt man kan begära av en gammal goding till ölflaska blåst i gamla sweden. Gratulerar till fyndet.

Själv hade jag besök av den lokale loppiskungen igår och bytte till mig en sannolikt ovanlig ölflaska av den långsmala modell som en del bryggerier använde för c:a hundra år sedan. En vanlig benämning på flaskmodellen är ölflaska av rhensk modell beroende av likheten till en rhenvinsflaska. BÖHMISKA BRYGGERIET STOCKHOLM står det runt vapenskölden.

Idag var man uppe i närheten av Uppsala och gjorde även där ett byte. Flasktypen är relativt gammal, de flesta är nog blåsta mellan c:a 1830 - 1860 enligt min blygsamma kunskap på området. Var i tidsspektrat denna hamnar har jag mindre aning om, men jag är riktigt glad i denna sannolikt helt friblåsta flaska.

Lev väl flasksamlare!
            Bifogade filer
            --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Ser ut att ha varit en bra helg LS, om nu inte bytesobjekten var ännu trevligare förstås.

Comment

Working...
              X