Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Modern ölflaska

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Modern ölflaska

Jag hittade en "vanlig" ölflaska utan någon som helst ärtalsmärkning. Däremot är flaskan märkt med ett V samt de vanliga 3 stjärnorna. Under endast märkt med en 6:a
    Är enkelt V beteckningen för Värend. Jag vill minnas att jag sett den här uppgiften någonstans.
    DG
    Bifogade filer
    Last edited by LasseC; 2007-09-14, 23:31. Anledning: Glömde bild

Det ska nog vara Värend vad jag har förstått. Jag har själv en lika dan fast signaturen är väldigt svag på min.

Comment

Tack Mikael. Jag tyckte att det var intressant när jag hittade den trots att den förmodligen inte kan vara direkt lastgammal. Har Du någon uppgift om när detta glasbruk var i drift
      DG

Comment

Kolla tidigare inlägg!

Jag hittade i söndags ytterligare en Värend. Nu har jag fem st, alla i ofärgat glas. Märkta med siffror i botten utom en som har en bokstav i stället.
        Last edited by Per; 2007-09-15, 21:31.

Comment

Jag hade totalt glömt bort de tidigare inläggen. Lite intressant ändock med en modernare flaska tillhör ju historien.
          DG

Comment

Hittade du flaskan i skogen, på en loppis eller i drickabacken?

Varför inte samla allt prat om moderna läsk- och ölflaskor från lite udda glasbruk under denna tråd? Tidigare har AGI avhandlats på PES.

Jag skulle vilja se bilder på Reijmyre-, Trelleborgs-, Eskilstuna-, Perstorps- och Älvsjöflaskor (om nu alla finns förstås...)

Comment

Jag kan hålla med Dig om att det vore lämpligt. Den här flaskan fick en kompis se när vi var på ett antik/loppis i en låda med massor av flaskor. Som tur va så stack den här upp.
              De andra flaskorna som Du nämner har jag bara fått tag i en vischyvatten från Eskilstuna. Märkt Eskilstuna i botten
              Jag hittade att Värends glasbruk låg i Lenhovda och höll på mellan åren 1936-1963. Borde de inte då även gjort knoppöl i början?
              DG

Comment

Ursäkta men vad är knopp öl?? Har några "gamla" ölflaskor i källaren men vet inte hur jag skall tyda om det är knoppöl eller vanliga flaskor
                Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Enkelt: knoppöl har en bullig mynning för naturkork, "moderna" för kapsyl. De "moderna" ser likadana ut som de du hittar i dagens drickabackar, men äldre varianter av "moderna" är tyngre.

LasseC: har inte hört talats om knoppöl från Värend. Tidigare utgick jag från att knoppöl slutade tillverkas 1932, men nyss visades en 2/3 liter upp från mitten av 30-talet.
                  Last edited by Per; 2007-09-25, 12:17.

Comment

Är detta sådana då ? Eller är dessa nya modellen?
                    Bifogade filer

Comment

Varken det ena eller det andra!

Två vichyvattensflaskor från 1930- eller 1940-talet skulle jag tro. Den bruna baktill undrar jag om den är svensk

Comment

Ursprungligen postat av Samlartrollet Visa inlägg
                        Ursäkta men vad är knopp öl?? Har några "gamla" ölflaskor i källaren men vet inte hur jag skall tyda om det är knoppöl eller vanliga flaskor
                        Så här ser en knoppöl ut.
                        Bifogade filer

Comment

Tack för det. Är det något samlarvärde i dessa så man skall hålla utkik på loppis eller samlar man bara för att man gillar flaskor?

Comment

Ursprungligen postat av Samlartrollet Visa inlägg
                            Tack för det. Är det något samlarvärde i dessa så man skall hålla utkik på loppis eller samlar man bara för att man gillar flaskor?
                            Samlarvärdet består av själva samlandet.

Knoppisar kan man ofta få för mellan 5 och 20 kronor på loppisar. Sedan finns det förstås ovanliga flaskor som kan bli väldigt dyra, ibland rent otroligt dyra.

Men jag ser personligen inte knoppölssamlande som någon investering. (Jag tror inte att någon annan gör det heller).

Om du är intresserad så finns Lars Sahlins bok "Ölflaskor 1" att beställa från Acedia Press.

Comment

Jag lyfter denna tråd i förhoppningen om att få se bilder av t ex Trelleborgs- eller Eskilstunaflaskor av vanlig 33 cl-modell!

Comment

Working...
                              X