I brist på nya fyndflaskor så hittade jag idag en bok med lite trevliga bilder. Mycket udda flasktyper tycker jag. Hade många öltyper sin egen flasktyp, jag trodde knoppölen var i det närmaste allenarådande, förutom porterflaskan då. Ölflaska av rhenvinsmodell har man ju också sett, men är det öltypen som avgjorde flaskan?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Trevliga bilder ur en recept/reklambok
Collapse
X
-
Sinnesstämningen ser ut som yrkesstolthet tycker jag, på de som är så symetriskt arrangerade kring tunnorna.
Talade aldrig om vilket öl jag föredrog i öl-tråden....inser att man borde skämmas för sin enkla smak...Lapin Kulta på flaska och då inte den med mest % i.
Comment
-
"En flaska i handen är bättre än tio på taket". Flasken i hånden på det sidste billede ser ut som en dansk "normalflaske" efter 1904 ????Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
Min hemsida: www.antikflasker.dk
Comment
-
Ursprungligen postat av PLYNG Visa inlägg"En flaska i handen är bättre än tio på taket". Flasken i hånden på det sidste billede ser ut som en dansk "normalflaske" efter 1904 ????
SÅ det skeppades en del färdigbuteljerad öl från Stockholm till Danmark då. Som du ser på tunnan så verkar det som om denna bild är från 1900, fanns denna "normalflaska" redan då?
Comment
-
Ja, - "normalflasken" kendes fra Kastrup Glasvärks prisliste 1893. I 1904 fastsattes normer for "normalflaskens" udformning.Ursprungligen postat av E.B. Visa inläggSÅ det skeppades en del färdigbuteljerad öl från Stockholm till Danmark då. Som du ser på tunnan så verkar det som om denna bild är från 1900, fanns denna "normalflaska" redan då?Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
Min hemsida: www.antikflasker.dk
Comment
Comment