Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knoppöl med L i botten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Knoppöl med L i botten

I søndags fandt jeg 1/3 LIT. knoppöl med L på loppis. I botten var der bare et L. Den er blæst i 3-delt form. Det kan passe, at den er fra ca. 1890.

Men i Sahlins bok står, at denne flaske er blæst i 2-delt form. Er der tale om en ny variant eller er det bare så, at jeg inte kan læse svensk ?
    Bifogade filer

Vad jag har förstått, finns det fyra varianter av Liljedahl från 1890-talet:
    * den du visar gjord i 3-delad form
    * samma variant fast i 2-delad (experimentmodell?)
    * en variant utan märkning på botten och
    * en med LILJEDAHL längs bottenkanten.

Comment

Kan instämma i att de med bara ett "L" i botten finns med både
      2 och 3 -delade formavtryck. Har för mig att de var aningen smalare och lite högre i kroppen.
      Last edited by Glasdykaren; 2007-08-17, 21:17.

Comment

Jag bryter mig in i denna gamla tråd... Jag fick tag min andra Liljedahl 1/3 LIT. med L i botten, och ser att på mina två flaskor är L:et placerat upptill på botten, på bilderna här är L:et nedtill (basen på L:en närmast kanten). En annan sak som slog mig när jag jämförde flaskorna är att ena flaskans botten ser nyare ut än den andra. Botten är jämn och fin och har en massa små linjer likt en LP-skiva, den andra är mer diffus i kanten och inte helt rund. Båda flaskorna är blåsta i tredelad form. Kan man av detta dra slutsatsen att de med L i botten blåstes under större delen av 1890-talet, och de tidigaste alldeles efter att man gick ifrån hela ordet LITER utskrivet? Även texten 1/3 LIT. är något större på den jag tror är äldre.

Comment

Working...
        X