Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lök

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Lök

Hollands tulpanlökar är nog kända i så gott som alla civiliserade länder, i alla fall i botaniska kretsar.

För flasksamlare är hollands lökflaskor, från sent 1600-tal och c:a 100 år framåt, lika välkända. Här kommer bilder på den första i min samling tillbytt igår av en ambullerande flaskbytare av god årgång.

Mellanbilden är inte tagen på månen utan nära inpå flaskans mage.
    Bifogade filer
    Last edited by LS; 2007-08-10, 15:08.
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

Verkar vara en ovanligt livfull glasmassa i den. Dessutom verkar den ganska tunnväggig tycker jag utifrån bilden.

Dessa flaskor är ovanligt sällsynta i sverige, medan de säljs i lot utrikes. Konstigt att så få funnit vägen till Sverige.
    Bilden visar ett utval från en flasksamlarträff Internationellt flasksamlarkonvent i Savannah.
    Bifogade filer

Comment

Vet inte riktigt vad som är det ovanliga med LS flaska, har haft ett flertal själv och ser dom inte som speciellt ovanliga, är det ngt.med glasmassan eller att den skulle vara extremt tunnväggig. Bilden du visar Lars från samlarträffen i Savannah där tycker jag mig se lite flaskor av det ovanligare slaget ( nu menar jag i Sverige )

Comment

Nej LS flaska hör nog till de vanligare modellerna av lökflaskor.
        De flesta tycker jag dock brukar vara ganska döda i glasmassan, vilket LS flaska inte verkar vara.

Comment

Är lik en som tidigare visats här, för min del är den svår.

Comment

Working...
          X