Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp vad är detta?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Vad har du som styrker detta A.F? och vad är det vi missat i våra bryderier?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Du kan lämna din adress på "privata meddelande. Klicka till mitt alias, så hör jag av mig till dig.

Comment

Inlägg raderat

Har raderat ett inlägg som var av privat natur och som inte hade med trådens ämne att göra.
        För privata meddelanden använd PM-funktionen.
        /Admin
        admin@precisensan.com

Comment

Literreformen var väl fullt genomförd 1888 och då antogs det att folket lärt sig. Man övergick till att märka flaskorna med endast LIT runt 1890.
          Sparade också tid och pengar att inte behöva märka flaskorna med hela ordet LITER.
          Tolkar jag LS rätt så var Sölje det enda glasbruk som fortsatte med LITER. Sölje lades ner 1903.
          Hur det var med literreform i Finland vet jag inte men tydligt är att de fortsatte med LITERmärkning.
          Jag är mycket tveksam till att du hittade den okända, svenska, knoppölsskvadern
          Gud gjorde några perfekta huvuden,
          resten satte han hår på.

Comment

Tack för tillrättaläggandet Sladden.

Comment

Väldigt vilken livaktig diskussion detta var, till och med ett raderat inlägg. Synd att man inte upptäckte den tidigare, men bättre sent än aldrig. Nog vågar jag sätta en hundring på att flaskan är finsk, allt tyder på detta och inget tyder på att den är svensk.

Vad jag vet är det i Sverige bara Sölje som fortsatte med LITER efter c:a 1890. Man undrar varför, kanske hade man ett rejält lager med formar som man inte ville skrota eller göra om? Läge för vilda spekulationer vilka ibland kan vara väldigt givande.
              MEN, en dark horse är Haga. Det enda exemplaret jag sett har hela ordet LITER på bröstet. Även här är det läge för lite brainstorming, man lade ned mot slutet av 1890-talet så det kanske skulle kunna vara så att man även här körde med hela LITER fram till nedläggningen? Med ett så oerhört alldeles för litet underlag går det självklart inte att dra några som helst slutsatser, det vore att förlöjliga sig själv. Men olika teorier är aldrig fel att älta i och med att resultatet kan skapa intressanta tankar vilka, om inte annat, kan vara fruktbara rent allmänt sett.

Söken och i skolen finna, står det visst i en rätt så berömd bok. Kanske var författarna till detta verk tidiga flasksamlare?
              --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Intressant diskussion!

Din flaska Äjth, den var väl brun och gjord i tredelad form?

Är det uteslutet att den är blåst i Westervik med Wentzelholmsformar? Kan det ha varit så att efterfrågan på 2/3-flaskor inte var så stor så att formarna inte slets ut och att Westervik övertog dem när de startade produktionen mot slutet av 1898? Men 1912 låter sent i sammanhanget...

Comment

Ursprungligen postat av Per Visa inlägg
                  Intressant diskussion!

Din flaska Äjth, den var väl brun och gjord i tredelad form?

Är det uteslutet att den är blåst i Westervik med Wentzelholmsformar? Kan det ha varit så att efterfrågan på 2/3-flaskor inte var så stor så att formarna inte slets ut och att Westervik övertog dem när de startade produktionen mot slutet av 1898? Men 1912 låter sent i sammanhanget...
                  Jo den är brun och blåst i tredelad form. Jag hade oxå teorin om gamla Wentzelholmsformar(överdelarna) och Westerviksbotten! Varför göra sig av med dugliga formar?

Comment

Skickar upp denna då jag skulle vilja ha (om möjligt) årtal på denna knoppis från (är nu säker) Rydefors.
                    Det står Rydefors längs bottenkanten och 1/3 LIT på bröstet inga stjärnor.
                    Denna kommer att säljas, säger det så ingen känner sig trampad på
                    Bifogade filer
                    Last edited by nisse 8; 2007-08-19, 18:36.
                    --eller hur det nu va.

Comment

Rydefors las ju ner 1903, Literreformen genomförd nånstans 1890, så...
                      ngn annan fyller säkert i resten. Hur ser botten ut? det är svårt att se på bilden, men formen verkar ju välanvänd så inte så lätt ens för dig att se?

Comment

Inga rökpunkter vad jag kan se bara Rydefors och en massa kladd, ingen antydan på årtalsmärkning.
                        Inte lätt detta med knoppisar men jag är lika glad för det, se bara
                        --eller hur det nu va.

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                          Rydefors las ju ner 1903, Literreformen genomförd nånstans 1890, så...
                          ngn annan fyller säkert i resten. Hur ser botten ut? det är svårt att se på bilden, men formen verkar ju välanvänd så inte så lätt ens för dig att se?

Man kan väl anta att det är en sen Rydeforsare när texten är så dålig "välanvänd form"
                          Tack för svar.
                          --eller hur det nu va.

Comment

Nu är den utlagd på Tradera
                            --eller hur det nu va.

Comment

Direkt hopp till Tradera efter ditt senaste inlägg. Trevlig flaska, inte är det alla knoppissamlare som har den inte, speciellt inte jag eftersom ett halvavancerat byte gjorda att min försvann till Sthlm.
                              --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Jag var väl lite dyr i utrop, vill inte sälja men måste då ett sent
                                1700-talssnappsglas är i antågande till en horibel summa
                                --eller hur det nu va.

Comment

Working...
                                X