Dykfyndade 2 L-knoppisar från 1923 häromdagen. De är märkta 6B vid "foten".
De har samma ljusbruna färg, är lika lite slitna så de känns som om de kommer från samma batch av flaskor. Det som slår mig är hur olika de ändå är när man ställer dom bredvid varandra, framför allt knoppen.
Så just därför har jag funderat lite över formarna man använde.
Framför allt kring formarna för de flaskor som inte är maskinblåsta (bra sätt att undvika problematiken med mun- eller handblåsta i olika varianter)
Hur många flaskor tror Ni man kunde producera i en form innan den kasserades?
Om ett glasbruk producerade ett visst antal knoppisar per år hur många formar hade man då?
Hur många glasblåsare behövdes för att blåsa alla dessa flaskorna?
Hur lång tog det att blåsa en flaska? Hur många fång t.ex.?
När man ser vissa flaskor vill man liksom sätta sig in i historien.
Tips om litteratur om kring formar och hur de skapades och brukades.
Det måste ju ha varit en egen yrkeskategori som tillverkade formarna misstänker jag.
De har samma ljusbruna färg, är lika lite slitna så de känns som om de kommer från samma batch av flaskor. Det som slår mig är hur olika de ändå är när man ställer dom bredvid varandra, framför allt knoppen.
Så just därför har jag funderat lite över formarna man använde.
Framför allt kring formarna för de flaskor som inte är maskinblåsta (bra sätt att undvika problematiken med mun- eller handblåsta i olika varianter)
Hur många flaskor tror Ni man kunde producera i en form innan den kasserades?
Om ett glasbruk producerade ett visst antal knoppisar per år hur många formar hade man då?
Hur många glasblåsare behövdes för att blåsa alla dessa flaskorna?
Hur lång tog det att blåsa en flaska? Hur många fång t.ex.?
När man ser vissa flaskor vill man liksom sätta sig in i historien.
Tips om litteratur om kring formar och hur de skapades och brukades.
Det måste ju ha varit en egen yrkeskategori som tillverkade formarna misstänker jag.
Comment