Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Helflaska märkt S XX i botten - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Helflaska märkt S XX i botten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Helflaska märkt S XX i botten

Hej,

Kan lika gärna dra till med en fråga till när jag ändå håller på.

Jag har en helflaska av engelsk modell som rymmer ca 70 cl (är inte det ett konstigt mått förresten?) om man fyller den tills där halsen börjar. I botten är den märkt S XX. Jag såg något tidigare inlägg om märkningen men då var det lite oklart.Jag skulle bli väldigt tacksam för information om flaskan och om märkningen, vilket glasbruk har blåst den, när är den blåst osv? All information ni kan ge mig uppskattas.
    Bifogade filer

När jag tittar på xx tycker jag mig se horisontellt korsade V. Jag har inte en susning om vad det skulle kunna betyda, utan pekar bara på en annan tolkning av tecknen.
    Kanske kan hela tecknet vara en symbol i sig och inte direkt ha med någon bokstav att göra.

Comment

Dom som kan flaskor får svara på dina frågor, min fråga är bara om du har några formskarvar på flaskans kropp.
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Tack för svaren, ja det kan absolut vara ett tecken eller korsade v. Trevligt med andra infallsvinklar.

Hirvi, ja den är blåst i tredelad form.

Comment

Hirvi, ja den är blåst i tredelad form.

Tackar, såg så blank ut, riktigt varm form.
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jag tycker att proportionerna stämmer väldigt bra med den klassiska frimurarsymbolen med en passare och en vinkelhake.

Comment

Tack för inlägg och för länken. Jag har sett en till tråd som jag inte hittar igen där man spekulerade i att S:et står för Surte, någon som vet om det är så?

Intressant att LOM skriver i länken att en av storlekarna på norska porterflaskor innehöll 0,72 l vilket jag skulle vilja påstå att den här gör. Samtidigt skriver LOM att det inte fanns något norskt glasbruk som började på S vid den här tiden vilket borde tyda på att den inte är blåst i Norge?

Comment

Nu vet jag inte hur noga du har mätt volymen, men det är inte ett halvstop?

Comment

Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
                  Nu vet jag inte hur noga du har mätt volymen, men det är inte ett halvstop?
                  Fyller jag flaskan upp till där halsen börjar så rymmer den lite mer än 0,7 liter. Jag provade att fylla två andra helflaskor av engelsk modell och de rymmer ungefär en dl mindre. Lite svårt att mäta exakt eftersom det är svårt att veta precis hur mycket man ska fylla flaskan.

Comment

Working...
                  X