Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knappast för öl eller ...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Knappast för öl eller ...

Har fått en stilig handblåst flaska, som enligt uppgift använts på en "lemonadfabrik" som lades ner 1903. Flaskan är 285 mm hög, har en bottendiameter på 73 mm och rymmer ca: 73 cl fylld till "halsroten".
    Knappast nå´n flasktyp jag skulle förknippat med läsk om jag inte hört berättats och vetat att den kommer från just den gården som hade tillverkningen.
    Var det tillfälligheter att de hade dessa eller har de använts till annat också ?
    Bifogade filer

Det ser ut som en portvinsflaska.
    Här är en i grönt glas.
    Bifogade filer

Comment

Skulle tro att föregående talare/skrivare har rätt. MEN, det kan även vara en flasktyp som gick under benämningen whiskyflaska, bl.a. de väldigt tvära axlarna skulle kunna tyda på det.

Om sedan en fabrikant av onyxhjorthornsolja ville ha denna flasktyp till sina produkter så fick han naturligtvis detta.
      --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Men nu får väl den gode LS förklara vad onyxhjorthornsolja är för något
        Är det för invärtes eller utvärtes
        mvh DG

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
          Men nu får väl den gode LS förklara vad onyxhjorthornsolja är för något
          Är det för invärtes eller utvärtes
          mvh DG
          I och för sig är det ett kraftigt avvikande från ämnet, det var bara ett exempel för att försöka åskådliggöra problematiken. Men okey, som svar på förfrågningen, enligt mina ibland diskutabla kunskapskanaler användes produkten till varken ut- eller invärtes bruk. Det användes normalt i rent estriskt syfte.

Comment

OK Jag förstår eller gör jag det??
            Jo nu vet jag det extraheras från mineralet onyx och erhåller då den oljiga konsistensen när det uppblandas med hjorthorn. Bra
            Ha en trevlig helg.
            DG

Comment

Trevlig helg själv, min gode man!

Vid studium i den delen av samlingen som gjort min gäststuga till museum finns även engelska ölflaskor med snarlikt utseende, dock finns det hos de tre jag har märkning under botten. Men vem vet, 0,75 liters volym är väldigt vanligt just vad gäller England. Hur förhåller det sig med Danmark/Norge måntro?

Comment

Working...
              X