Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nynäshamn *N* b

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Nynäshamn *N* b

Jag fick tag på denna trevliga flaska idag. Nynäshamn märkt *N* b vilket ska betyda att flaskan är tillverkad år 1923. Blåst i tredelad form vilket ju inte är helt ovanligt på tidiga flaskor med årsbokstäver. Knoppen ser ut som de brukar på sena 1/3 LIT-flaskor. Glasmassan är "knackad".

Det vore roligt att höra om någon annan har någon N med andra årsbokstäver. Bruket existerade fram till 1934 läste jag i en annan tråd.

Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	1
Size:	91,9 KB
ID:	675723

Name:	2.jpg
Size:	65,3 KB
ID:	675724

Name:	3.jpg
Size:	56,9 KB
ID:	675725

Enligt knoppölsboken så är det bara N b som är känt, inga andra har hittats. N b är nog ganska vanlig, jag har haft ett antal under åren. Har även en som är grön i färgen.

Comment

Tack bosse t, då hade jag inget nytt att bidra med till Nynäshamns knoppölshistoria då och vi kan lägga ännu en *N* b till handlingarna. Jag tror detta är min första knoppis från Nynäshamn.

Comment

Ovanligt trevlig glasmassa för att ha blivit blåst under det tidga 1920-talet. Om undertecknad skulle se en sådan på en samlarmässa, eller annat saluställe, skulle nog plånboken öppnas även om priset vore 200 kr. Dock tillhör man inte de ekonomiskt förnuftiga när det gäller "putäller". L. S.
        --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Working...
        X