Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är detta en knoppölsflaska? Sölvesborg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Är detta en knoppölsflaska? Sölvesborg

Hej,

Jag är regelbundet ute i skog och mark och hittar då och då gamla skrothögar med olika intressanta saker i.
    Mest är det gamla ättiksflaskor, parfymflakonger och spritflaskor. En och annan gång hittar jag någon finare flaska men nu undrar jag om detta jag hittat verkligen är en knoppölsflaska? Eftersom själva "knoppen" ser annorlunda ut. OM det är en sådan så verkar de ju vara sällsynta!Click image for larger version

Name:	DSCN3557.jpg
Views:	1
Size:	71,0 KB
ID:	668665Click image for larger version

Name:	DSCN3555.jpg
Size:	107,8 KB
ID:	668664

Knoppen är avsedd för patentpropp. Finns dokumenterad i Lars Sahlin´s Den svenska knoppölsflaskan.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Kolla igenom denna tråd.............

Comment

Jag har sökt runt lite men jag har inte hittat denna kombination någonstans, speciellt inte i denna färg.
        Alltså är detta inte riktigt en knoppölsflaska?

Comment

Och länken Du fick av mig där det står om dessa varianter
          av de "vanliga" knoppisregalinerna, den är inget för Dig.

Comment

Självklart har jag lusläst din länk, prylsnubben. Den innehöll ju även en ytterligare länk som jag läste igenom.
            Däremot är det kombinationen Sölvesborg och patentkork som jag undrar över, inte patentkork generellt.

Comment

Jag ser detta som ett flöde av förpackningsflaskor i de flesta fall avsedda för öl och i några fall för läskeblask, som kommer i bruk på marknaden under en oerhört dynamisk tid - några decennier - då industrialiseringen av dryckesbranschen genomförs.

Den hantverksmässigt blåsta knoppölflaskan ligger förstås i en en slags topposition här med en omfattande redovisning i t ex Sahlins första bok, öviga varianter nämns nödtorftigt men knappast mer. Den vi nu talar om, märkt "Sölvesborg - 1920" mm, är ju av en mycket sällsynt tillverkare. Patentproppen saknas av någon anledning på denna, däremot inte på den liknande flaskan som finns på länken, med vad som ser ut som Meinhardts patentpropp. Jag har sett några liknande med denna "spårade" regalin men utan propp etc - det har i något fall visat sig att ägaren knipsat bort proppen med motivering att han inte samlade på flaskor med porslinspropp. Jag säger bara - FY SKÄMS - för sådant beteende.

Jag har ett gäng ordinära knoppisar på vinden samt en kartong svenskölflaskor mm - men den enda jag har här framför mig nu är en helt vanlig knoppis - förvisso maskingjord - märkt: L (Liljedal), + gemet f (vi närmar oss 30-talet). En helt trivial flaska med andra ord. Men denna är i klarglas och har en Meinhardts patentpropp med nicklad grimma som sitter elegant klämd under den välformade knoppen. Själva knoppen är 19,2 mm hög och detta innebär att proppens grimma får en väldigt lång slaglängd. Porslinsproppen saknar märkning. Dessvärre har jag ingen möjlighet nu att sända bild.

Aven om nämda "knoppis" i mångt och mycket är fel, gillar jag den för att den är udda och den visar att en hel del varianter var möjliga att framställa - sannolikt i detta fall enligt någon läskeblaskfabrikörs önskemål.

Comment

Ursprungligen postat av getöga Visa inlägg
                Självklart har jag lusläst din länk, prylsnubben. Den innehöll ju även en ytterligare länk som jag läste igenom.
                Däremot är det kombinationen Sölvesborg och patentkork som jag undrar över, inte patentkork generellt.
                Den efterfrågade kombinationen finns avbildad på inlägg 13 i den tidigare bifogade länken, säkert en
                ovanlig kombination men kanske inte att betraktas som en äkta "knoppis", knoppisens regalin bör så
                klart se ut just mer som en knopp även om de riktigt gamla är smala och inte lika runda. Här ser Du
                två andra varianter av Sölvesborgare, med och utan S på bröstet med båda med Sölvesborg i botten.

http://precisensan.com/antikforum/showthread.php?4232-Gävleknoppis/page2
                PS Idealkorksförslutning och patentpropp torde vad jag förstår vara samma sak.
                Last edited by prylsnubben; 2015-04-13, 11:37.

Comment

På bilden nu nämner prylsnubben, är det väl en Arboga-flaska och inte en Sölvesborg?

Comment

Detta att denna flaska egentligen är avsedd för läsk skulle ju förklara den grön/sepia-aktiga färgen på glaset, tack för informationen!

Comment

http://precisensan.com/antikforum/sh...310#post252310
                      Ursprungligen postat av getöga Visa inlägg
                      På bilden nu nämner prylsnubben, är det väl en Arboga-flaska och inte en Sölvesborg?

Comment

Flaskor med mynning för patentpropp

Här några flaskor med mynning för patentpropp. Från vänster Arboga, Borensberg, Gävle, Hammar, Westervik och Årnäs. Ovanligare än med vanlig knopp men behöver inte vara dyrare för det för det är väl färre som samlar dem.
                        Bifogade filer

Comment

Intressant detta! Sölvesborgsflaskan som bosse t hade var alltså med idealkork, ytterligare en variant.
                          Synd att patentproppen var borta på flaskan jag fann men jag skall gå tillbaka och gräva lite lätt och se vad som kan dyka upp.
                          Jag fann även några andra flaskor som ni kan se här på bilderna, de var också vackra tyckte jag.Click image for larger version

Name:	DSCN3559.jpg
Size:	148,8 KB
ID:	557535Click image for larger version

Name:	DSCN3563.jpg
Size:	139,8 KB
ID:	557536Click image for larger version

Name:	DSCN3564.jpg
Size:	58,2 KB
ID:	557537

Comment

Pauli finns ett gäng på PES.

Comment

Ja, det är intressant att läsa om vad flaskorna kan ha använts till här på forumet.
                              Vet någon förresten vad man hade i den stora flaskan med djup botten?

Comment

Working...
                              X