Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dagens loppis fynd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dagens loppis fynd

Click image for larger version

Name:	DSC01794.jpg
Views:	1
Size:	57,1 KB
ID:	667014Click image for larger version

Name:	DSC01795.jpg
Size:	57,1 KB
ID:	667015Hittade en knoppölsflaska idag som jag inte hade tidigare. Antar att den är finsk. Grön, 1/3 LITER på bröstet, 1920 i botten.

Ja vem hade inte köpt den om man hittat den? Synd att den inte är märkt med glasbruksnamn.
    Vet att Lars skrivit att man sett Wiiala med ordet LITER under 1900-talet, kanske är den ifrån
    dem?

Comment

Ursprungligen postat av A.F Visa inlägg
      Ja vem hade inte köpt den om man hittat den? Synd att den inte är märkt med glasbruksnamn.
      Vet att Lars skrivit att man sett Wiiala med ordet LITER under 1900-talet, kanske är den ifrån
      dem?
      Nog skulle man gissa på Wiiala, är den blåst i en två eller tredelad form?
      --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

2 delad form. Försökte fota skarven men det var svårt. Mycket liv i glaset för att vara 1920.

Click image for larger version

Name:	DSC01834.jpg
Size:	31,0 KB
ID:	556352[ATTACH]145937
        Bifogade filer

Comment

Ser man bara botten skulle jag satsa en mindre summa pengar på att flaskan vore märkt med St på bröstet. Alla de som hittills är kända är blåsta i tvådelade formar med 1920 undertill. I grönt glas. Men som tur är, så enkelt är det inte med glas och flaskor, den "enda" förklaringen torde vara att flaskan är från Wiiala. Är detta en dåres logik eller är det så som det förhåller sig? Den som påstår sig veta något, det är den som inget vet påstår ordspråket. Detta är tjusningen med gammalt glas, enligt mitt synsätt. Man "går aldrig i mål" utan samlandet pågår så länge som man har livet eller förståndet i behåll.

Oavsett filosofiska snedsprång, flarran är intressant.
          --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Working...
          X