så las Liljedahls glasbruk ner 1917 och övertogs av Surte som fortsatte blåsa i Liljedahls gamla formar ytterligare några år. Läser I Sahlins knoppölbok att det finns en fr. 1920 som är blåst i gammal L form. Har idag hittat en 2/3 Lit som är blåst i tredelad form med L på bröstet och 1900+19 i botten. Det var f.ö ganska roligt att se den andra jag fann som är märkt 1900+16 och se den otroliga skillnaden i glasmassa, kan lägga ut en bild på dem om ngn är intresserad av att se dem. Undrar nu om det alltså är riktigt att denna flaska märkt 1900+19 är Liljedahls gamla form blåst sedan Surtes övertagande och att det även då skall finnas 1918 och 1920 oxå??
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Om jag förstått rätt..
Collapse
X
-
Den till vänster är en Årnäsare med rödbrun glasmassa, i mitten Liljedahl fr 1919 gulbrun i massan och där de två formhalvorna överst varit lite kalla medan bottenformen gett helt klart slätt glas. Den till hö. är fr. L 1916 med mkt mkt mörkt brunt glas och blåst i helt kall form kan man tro för glaset är väldigt hamrat.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
-
Du innehar en flaska som jag inte har hört talas om tidigare, och det beror på årtalet 1919. Gratulerar till, i mina ögon, en nyupptäckt.Ursprungligen postat av Äjth Visa inläggDen till vänster är en Årnäsare med rödbrun glasmassa, i mitten Liljedahl fr 1919 gulbrun i massan och där de två formhalvorna överst varit lite kalla medan bottenformen gett helt klart slätt glas. Den till hö. är fr. L 1916 med mkt mkt mörkt brunt glas och blåst i helt kall form kan man tro för glaset är väldigt hamrat.
En av de största charmerna med knoppölen är att man kan hitta tämligen unika flaskor utan att betala en halv årslön, har man lite insikt vet man aldrig vad som ligger under bänken i det innersta rummen i en loppis.
Du jobbar medvetet och målinriktat, och då kommer naturligtvis resultaten, tack för att du delar med dig!--I de blindas rike är den enögde kung.--
Comment
-
Grävde i mina gömmor efter glömda flaskor inför en tänkt loppis efter midsommarhelgen. Döm om min förvåning när jag finner en Liljedahl 1/3 lit märkt i botten 1918. Här dräller det omkring flaskor i skarven vill jag lova.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
Comment