Idag hittade jag 2 gamla knoppflaskor i trossbotten. Såklart blir man nyfiken på hur länge de har legat orörda, om de är unika på något vis, vad har de för historia och kanske betingar de ett samlarvärde?
Ska försöka beskriva varje "knopp"
Flaska nr:1
Bottenmärkning: 1900+4 om jag förstått vad jag läst i forumet, tillverkades denna flaska 1904, (110 års dvala i så fall!)
På kroppen står det ett Stort B Inringat med tre stjärnor och 1/3 LIT. Vad står "B" för?
På motstående sida står det med upphöjd text också
" DRICK VEXIÖ BAYERSKA BRYGGERIS LAGERÖL".
Man ser klart och tydligt delningsplanet på formen, och några luftbubblor. (Handblåst utgår jag ifrån?)
Lite av etiketten finns kvar men är mycket illa åtgången.
Flaska nr:2
Bottenmärkning:LILJEDAHL, när är denna tillverkad?
På kroppen står det ett stor L inringat med tre stjärnor och 1/3 LIT. Vad står "L" för?
På motstående sida står det inget på denna butelj.
Man ser klart och tydligt delningsplanet på formen här också, och några luftbubblor.
Etiketten finns kvar till 95%. LAGERÖL, KRISTINEBERGS BRYGGERI AKTIEBOLAG WEXIÖ.
I båda buteljerna finns korken kvar, fast nedtryckt i flaskorna med texten KRISTINEBERGS BRAB WEXIÖ och en stjärna i mitten.
Tack på förhand för Er hjälp.
Ska försöka beskriva varje "knopp"
Flaska nr:1
Bottenmärkning: 1900+4 om jag förstått vad jag läst i forumet, tillverkades denna flaska 1904, (110 års dvala i så fall!)
På kroppen står det ett Stort B Inringat med tre stjärnor och 1/3 LIT. Vad står "B" för?
På motstående sida står det med upphöjd text också
" DRICK VEXIÖ BAYERSKA BRYGGERIS LAGERÖL".
Man ser klart och tydligt delningsplanet på formen, och några luftbubblor. (Handblåst utgår jag ifrån?)
Lite av etiketten finns kvar men är mycket illa åtgången.
Flaska nr:2
Bottenmärkning:LILJEDAHL, när är denna tillverkad?
På kroppen står det ett stor L inringat med tre stjärnor och 1/3 LIT. Vad står "L" för?
På motstående sida står det inget på denna butelj.
Man ser klart och tydligt delningsplanet på formen här också, och några luftbubblor.
Etiketten finns kvar till 95%. LAGERÖL, KRISTINEBERGS BRYGGERI AKTIEBOLAG WEXIÖ.
I båda buteljerna finns korken kvar, fast nedtryckt i flaskorna med texten KRISTINEBERGS BRAB WEXIÖ och en stjärna i mitten.
Tack på förhand för Er hjälp.
Comment