Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Äppelbo-porter" med speciell mynning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• "Äppelbo-porter" med speciell mynning

Åbro och Skåne (pilsner) står på kvällens ishockey-meny. Efter 4-1 är risken uppenbar att det blir minst en till.
    Porterflaskorna nöjer jag mig att titta på. Men den här mynningen tyder på att den har nå´t ursprung utöver de hos mig vanligaste Årnäs-varianterna. Kanske kan jag hitta dem i "Stora Britanien" dit jag tänker dra med ryggsäck till sommaren och utforska de norra delarna och dess "distillery´s" ? Eller är det någon annan variant ?
    Bifogade filer

En sk Gubba Flaska som starkt påminner om porter. Ölflaska från 1800 talets slut. De är lätta att ta för en porter flaska vid en snabb blick. Flaskan till höger är en sådan som du visar här boivar.
    Bifogade filer
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Ursprungligen postat av Björn L Visa inlägg
      En sk Gubba Flaska som starkt påminner om porter. Ölflaska från 1800 talets slut. De är lätta att ta för en porter flaska vid en snabb blick. Flaskan till höger är en sådan som du visar här boivar.
      Nu får du hjälpa mig mer Björn !
      var är en "Gubba Flaska" ?

Comment

"Gubba flaska" är troligen inget patenterat namn utan det har nog tillkommit lokalt på något vis. Flaskan har diskuterats tidigare under rubriken "Patina var ordet" så där finns lite teorier, men det som ligger närmast till hand är att den varit avsedd för export i första hand.
        Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Äppelbo-porter -> Gubba flaska

Ursprungligen postat av Björn L Visa inlägg
          "Gubba flaska" är troligen inget patenterat namn utan det har nog tillkommit lokalt på något vis. Flaskan har diskuterats tidigare under rubriken "Patina var ordet" så där finns lite teorier, men det som ligger närmast till hand är att den varit avsedd för export i första hand.
          Förra veckan "sprang" jag på ännu en "gubbe". Denna gång i Vemdalen. Det styrker väl den diskussion ni tidigare förde under "Patina var ordet", eftersom båda mina kommit från gränstrakterna mot Norge.

Comment

En annan teori, på intet sätt belagd, är att dessa flaskor var avsedda för s.k. tekniskt innehåll. Teknik sammankopplas ofta med "gubbar" så varför inte?

De så kallade exportflaskorna hade en exaxt likadan mynningsring men var smalare och lite högre varför rymden var samma. Det påstådda är något som jag blivit informerad om för ett antal år sedan, men sanningshalten vet jag inte ett uns om eftersom det endast var ord men ingen bevisföring.

Läge för forskning?
            --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Vad farao, halv sju i morse kunde jag inte hålla mig längre utan besökte min friggebod vilken egentligen borde heta flaskebod. Vid fotograferingen kom jag på vad namnet gubbaflaska troligen kommer från, mynningsringen ser ju ut som en sådan hatt alla gubbar hade förr.

På bilden är det två exportölflaskor till vänster och två gubbaflaskor till höger. Tvåan från vänster är lite osäker för brättet på hatten har inte riktigt så stor diameter som de andra, men det kan ju bero på olika saker för är det handgjort så är det.
              Bifogade filer
              --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Working...
              X