Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mini-knoppisar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Mini-knoppisar

Undrar vad dessa mini-knoppisar använts till, ålder och tillverkningsplats ?
    Gröna c:a 14 cm. Bruna c:a 16 cm. Tydligen handblåsta då regalinen formad i efterhand.
    Bifogade filer
    Last edited by Till; 2014-09-16, 11:26.

Det är inga minikoppisar, det är MelBalsama-flaskor du har.
    Vet inte vad Melbalsama är ,men med rökpunkter i botten
    bör de vara ifrån 1880-1890-talet.

Jag har en blåst i 3-deladform utan rökpunkter.

Comment

Medicin emot förkylning, sjukdomar i struphuvudet,Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	1
Size:	53,6 KB
ID:	556001 hals och lungor står det nog.

Comment

Den gröna flaskan kan förvisso vara någon typ av mineralvattenflaska, ser inte exakt ut som
        Melbalsama flaskor gör.

Comment

Tack för svaret !
          Undrar vad denna tinktur innehöll ?

Comment

Undrar också över tinkturens beståndsdelar och ändamål.

Medan detta formuleras kan jag berätta att det finns verkliga miniknoppisar, sannolikt ett slags reklamartiklar - ca 8 cm höga och kanske 25-30 mm i diameter vid bottnen. Jag har sett två eller tre. En med etikett från ett bryggeri i Falun, en utan etikett, samt en som kanske var helt solid utan inre utrymme. Denna är dock osäker eftersom jag såg den genom att skyltfönster i en stängd antikhandel.

Tillägg:
            Upptäckte nu att balsamtinkturen presenteras högre upp.
            Hm - "ett angrepp mot roten till det onda" - jojo.
            Läkarvetenskap när graden av "vetenskap och beprövad erfarenhet" är som störst.

Kanske man valde knoppisformatet på flaskan för att kunderna var vana vid dylika i reguljär användning.
            Last edited by HgF; 2014-09-16, 22:27.

Comment

Var Mel Balsama ett varumärke för Tekniska Fabriken Nordstjernan i Söderhamn, kan man
              kanske tänka att Gävle Glasbruk, som ligger "nästgårds", levererade flaskorna.

Comment

Länkar till en bild på min miniatyrknoppis: http://precisensan.com/antikforum/sh...sig&highlight=

Comment

Hittade på nätet tidningar ifrån 1897, 1898, 1899 där man annonserade om Mel Balsama.

" Ett snabbverkande medel emot förkylning, hosta, bronchitis, kronisk heshet, sjukdomar
                  i struphufudet, halsen och lungorna.
                  Pris pr flaska 75 öre "

Comment

Nyss - vid 18:29-tiden - gick en genuin miniatyrknoppis på Tradden - slutpris 1626 kr efter en snabb höjning timmen innan slutsignal, samt resultatlösa sniperförsök de sista 15 sekunderna.

Flaskan: 9 cm hög, från Falu ångbryggeri, en julhälsning från 1902.

Comment

Working...
                    X