Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tre flarror

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tre flarror

Tre flarror, tre flarror, tre flarror
    äro vi.
    Från Hammar, från Hammar, från Hammar,
    komma vi.
    Så bruna, så bruna, så bruna,
    alla tre.
    Med LIIIIITER på brööööstet å,
    rökpunterna tre.

PS Jag har en liten tillverkningsskada i botten
    hälsar vänsterflarran
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2014-09-07, 12:23.

Snyggt foto på snygga flaskor till mitt kaffe fick jag idag :-)

Comment

Är det något speciellt men flaskor märkta H ? Har en del knoppisar men vet inte om vissa är mer eftertraktade än andra?
      Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

H som i Hammar är inte speciellt ovanliga

Knoppöl med H är inte speciellt ovanliga. På de tre på bilden står det dock LITER utskrivet istället för LIT som det står på de flesta man hittar. Detta talar om att de är från 1880-talet och gör dem ovanligare. Huvudregeln är att bokstaven på flaskan är första bokstaven i namnet på glasbruket, givetvis finns det undantag som Br som det står på flaskor från Brevik. Bifogar en liten försiktig värderingslista från Lars Sahlins bok Ölflaskor 1 som jag kan rekommendera till alla som samlar eller tycker det är trevligt med gamla flaskor. För att det inte skall bli för enkelt så är storleken 1/3 vanligast, 2/3 ovanligare och 1/6 ovanligast. För att krångla till det riktigt så är färgen brun vanligast, grön ovanligare och klar ovanligast.
        Bifogade filer

Comment

Ok, tack. Har ett gäng knoppisar varav en är 2/3. Har även en som står H omgiven av stjärnor och ett k undertill. Vad kan det stå för?
          Har även några helt omärkta flaskor. Inget på flaskan och inget i botten. Sen undrar jag vad som gör att just knoppölsflaska är intressant? tänkte mest på att det finns andra former av flaskor med "knopp"
          Last edited by Samlartrollet; 2014-10-07, 12:13.
          Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

I början av 20-talet gick man över från handblåsning till maskinblåsning av knoppölsflaskorna, då tog de bort årtalsmärkningen i botten och ersatte den med en bokstav på bröstet under glasbruks bokstaven. a = 1922, b = 1923 osv så k bör bli 1932. Vet inte varför så många gillar just knoppölsflaskor men just att de ofta är märkta och går att lista ut var de kommer ifrån är nog en anledning. Omärkta knoppöl har bland annat använts till läderolja och andra produkter än dryck. Porter-, punsch- och vattenflaskor med relieftryck i glaset är andra flasktyper som också blivit populära för att det går att spåra historien.

Comment

Working...
            X