Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vanligaste feltolkningen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vanligaste feltolkningen

Det borde ju vara att många tror att knopp öls flaskor märkta med L på bröstet kommer ifrån Limmared. Följande senario har nu "drabbat" mig två gånger på ganska kort tid..

En person som gärna vill visa att han/hon är lite insatt säger tex "Jasså du samlar på gamla flaskor" " då har jag något som du gärna skulle vilja ha" "Jag har minsann en JÄTTE gammal ölflaska som kommer ifrån Limmared" Efter många om och men så har man berättat att Limmared inte gjort flaskan utan den är gjord på Liljedahls glasbruk i Värmland som blåste flaskor fram till 1917. Personen visar tydligt att han/hon inte är riktigt överbevisad om min kunskap. För att visa att man är lite insatt så berättar jag om den tredelade formen,regalinens utformning på munblåsta flaskor mm. Fortfarande märks en viss tveksamhet från åhöraren som förövrigt inte lyssnade när jag beskrev lite om hur flaskan ser ut och hur den har blivit tillverkad. Tillslut kommer flaskan fram och när jag vänder på den så står det 1918 i botten på den.

Eeh.. Joo den här är gjord i Surte försöker man förklara. Men den förklaringen blir inte direkt framgångsrik. Inget lyckat "expert" utlåtande direkt mao..
    Bifogade filer
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Situationen är ingalunda obekant. För ungefär fem år sedan fick jag besök av en bekant som till alla villkor ville ha en ölknoppsflaska som hade L:et på bröstet och med hela ordet LILJEDAHL upphöjt i glaset under flaskans botten.

Just då hade jag en sådan, frågade varför han så ovanligt desperat ville ha just den specifika flaskan. Svaret var intressant, hans polare, vilken var en "bror duktig" typ, påstod med bestämdhet att alla knoppöl med ett L på halsen var blåsta på Limmareds Glasbruk.

Min bekanting sade att Liljedahl var det glasbruk som, vid sidan av Surte, märkte med L. Vidare frågade han, vad har du för belägg att det är som du säger? Svaret blev typiskt för vad människor med bättre självförtroende än förstånd resonerar, det fattar väl alla att L måste betyda Limmared!!!

Men den här flaskan då, svarade mannen och höll fram det av mig inhandlade objektet (50:-), är det då en Limmared eftersom L:et är på halsen?

Ordagrant: Är du dum i huvet eftersom du frågar så idiotiskt, det begriper du väl att det är en Limmaredsflaska!

Underbart läge för bekantingen, han vänder upp botten på flaskan mot tönten så denne utan tvekan kunde läsa vad det stod skrivet. Responsen måste varit underbar att skåda, ansiktet blev som en fågelholk avsett för ugglor. MEN, idioten som hade beviset bokstavligen mitt i fejset hade inte fel i alla fall. Trots överbevisning hade han inte fel ändå, varför? Man funderar allvarligt över om det är rätt med allmänna val.

MVH
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

POåminner mig om en man som vi hade på jobbet som alltid hade rätt (vilket han visseligen hade många gånger). Han var verkligen envis, men en gång blev han överbevisad av en annan kompis. Han var tyst en liten stund men utbrast sedan "Du har rätt men jag ger mig inte".
      Ha en bra kväll Lasse

Comment

Jag vill minnas att det på glasmuseet i Limmared finns ölflaskor märkta med L, de är enligt uppgift tillverkade i Limmared med formar lånade från Liljedahl....så alla knoppöl-flaskor med ett L kanske inte är värmlänningar ändå.

Comment

Jo nog är det så att L är Liljedahl till 100% förutom de
          som är gjorda efter 1917 som då blir Surte.

Men kanske vi får vänta på de riktiga experterna för att
          vara riktigt säkra.

Comment

Kommer snart!!!!!!!!!!

Comment

Så glasmuseet i Limmared har fel då menar du?

Comment

Vet inte om jag vågar svara?

Men jo det har dom till 100%!!!!!

Comment

Ursprungligen postat av A.F Visa inlägg
                  Vet inte om jag vågar svara?

Men jo det har dom till 100%!!!!!
                  Bra då vet jag det, för med 5 utropstecken måste ju man vara ganska säker på sin sak

Comment

Jo nog är det så att L är Liljedahl till 100% förutom de
                    som är gjorda efter 1917 som då blir Surte.

Men kanske vi får vänta på de riktiga experterna för att
                    vara riktigt säkra.
                    Passa dig A.F!
                    Jag ar fullväxt!
                    Hirvi,Hirvi, två Älgar!
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Kanske är det på ett annat sätt och ett annat bruk Hirvi?

Comment

Kanske är det på ett annat sätt och ett annat bruk Hirvi?
                        Vi kör vidare på dessa halsar senare!
                        Hirvi
                        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Den personen i Limmareds hembygdsförening som arkivforskat om bruket säger att inte ett enda dokument visar att man därstädes blåst knoppöl. Men, som i alla andra hembygdsföreningar, finns även i Limmared en stor majoritet av människor som älskar sin hembygd och i och med det uppstår automatiskt en massa halvsanningar och önsketänkande. Inget illa ment naturligtvis, men har man inga belägg så kanske man inte ska vara alltför bestämd i sina påståenden.

Snusburkar sägs ofta om förvaringsburkar i glas oavsett vad de tillverkats i för syfte. Varför då? Sannolikt för att det låter roligare och det går att få bättre betalt då. Det finns många fler exempel på historieförfalskning vilka skapat svårborttagna myter, ofta med tvivelaktiga ekonomiska tankar som bakgrund.

Sensmoralen blir att det finns många olika bakgrunder till alla de myter vilka genomsyrar antikvärlden, och som bekant vill vi människor ofta tro på det vi vill tro.
                          --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Jag besökte en gammal man i Limmared tillsammans med en god vän för några år sedan. Han var född och uppvuxen där och hade jobbat liksom de flesta av hans släktingar på glasbruket. Jag tror inte att han är i livet numera och jag är inte ute för att kasta skit på en bra karl som han verkade vara, men jag måste ändå få säga att han bedömde hela sin samling av glasföremål vara gjorda på "hans" glasbruk. Hade han ropat in en sak på auktion på orten så var den gjord där punkt slut. Hans hemma patriotism var ganska uppenbar så att säga. Jag minns att vi var chanslösa att försöka komma med egna uppgifter. Detta är inget ovanligt förekommande fenomen. Plockar man upp en flaska med engelsk text i glaset som ingen sett tidigare i vattnet utanför Liljedahl så är den "naturligtvis" en mkt sällsynt export flaska som är blåst där och inte i england enligt di lärde. Inget snack om den saken. Men det faktum att tusentals engelska skepp legat för ankar där i många år, och att besättningen säkerligen slängde sina medhavda och urdruckna buteljer överbord där glöms alltför lätt bort ibland..
                            Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Working...
                            X