Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kort Og Tjukk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kort Og Tjukk

Her kommer en nyinnkjøpt og for meg tidligere ukjent flaske. Høyden er 21 cm og diameteren er 7,3 cm - omtrent det samme som på en 2/3 L svensk knoppølflaske. Bunnen har en ca. 1 cm bred ring ytterst. Midtpartiet er formet som en halvkule. Fargen er grønnbrun (skogsgrønn) og jeg antar at den er fra ca. 1860 - 1870. Volum fylt til randen er 0,425 L.
    Det kan være en norsk sodavannsflaske - disser kjenner jeg bare fra avbilding i en priskurant. Men den kan også være svensk. Dette fordi selgeren var fra grensetraktene samt at den var plassert sammen med 2 andre svenske flasker. Noen som vet noe?
    Bifogade filer

Påminner om en pilsnerflaska från tiden före knoppölsflaskan och ska troligen vara ifrån tiden 1870,
    fast din rymmer mer och är fetare.
    Den jag har är 21.5cm hög och 6,5 cm bred men rymmer
    bar 35cl ungefär.

De har antagligen inget med varandra att göra men här är
    foto iallafall.
    Man ser att min äe mycket smalare.
    Bifogade filer

Comment

Höjden på knoppölen 2/3 brukar vara runt 27 cm och dia 7,5 cm. Och de har en väldigt enkel och relativt modern botten, dvs lite välvd uppåt mot mitten. Detta med tanken att en flaska naturligtvis står stadigast om den har anläggning nedåt längst ut. Men under 1850 och -60-talen hade många flaskor en botten vilken var relativt plan längst ut, ett tidigare steg i utvecklingen alltså, detta c:a en cm breda plan utvecklades sedan till att luta lite inåt, detta var början till det som vi idag anser som självklart, beroende på att vi sitter med facit i hand.

Kortfattat, AF:s snack köpes härifrån rakt av.
      Last edited by LS; 2007-04-30, 00:20.
      --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Gränstrakterna mellan Norge och Sverige? Finns det annat emellan de båda nationerna, ser man på kartan undrar man varför vi över huvud taget är två olika, vi sitter i princip ihop.

Men oavsett detta faktum, försöker man finna sanningen kan det vara klokt att inte tänka nationalistiskt. Flaskan är väldigt speciell, och vad man kan säga är att volymen, vad jag vet, inte är speciellt svensk. Om volymen däremot pekar mot Danmark/Norge så är ju saken klar.

Eller?
        --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Vid årmötet i Wermlands flask o Glas Samlar Klubb så hade en medlem en flaska med för visning som såg i det närmaste ut som din flaska här LOM. Men den var tydligt märkt LIljedahl i botten och hade möjligen någon millimeter lägre knopp !
          Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Och här är den,med mycket små luftblåsor.

Annars fick jag tag i min första Sölvesborg idag.Ropade in en bananlåda med ca.50 flaskor för 50kr.
            Solen skiner,och flasksamlarlivet leker!!!
            Bifogade filer

Comment

Jag gillar din flaska skarpt osten70 ! Men då är jag i och för sig lite "hemma blind" då jag har Liljedahl som en av mina favorit glasbruk..

Sölvesborg ser man inte så ofta så där gjorde du ett bra fynd. Jag kan i sammanhanget nämna att jag köpte min för lite drygt 200:- med frakten inräknad från en gammal dam från den regionen och var då mkt nöjd så om du fick den för femtio spänn + 49 flaskor till (!) så kan du unna dig ett par extra bira ikväll
              Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Jeg sier mange takk for opplysningene så langt. Håper å få se flasken fra Liljedal ved anledning. Var ikke på årsmøtet, men har planer om å få med meg et møte senere i år. Så da blir det kanskje mulighet til å nyte medbrakt fra Osten 70?
                Skrev ikke noe nærmere om hvordan min flaske var blåst tidligere. Men den er til underretning "snodd" i formen, så den har ikke noe fabrikknavn, røkpunkter eller formsømmer.
                Til slutt en annen sak om Osten 70's flaske: Siden den er blåst på Liljedal, så kan den være den like gjerne være gjort for Norge som for Sverige. Skal bli moro å se hva som blir sluttsvaret.

Comment

Working...
                X