Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gävleknoppis

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gävleknoppis

Har grävt upp denna när jag lade ner nytt avlopp vid en fastighet
    Har inte tidigare sett G-knoppis med denna knopp
    Kanske LS vet om dom är ovanlig?
    Bifogade filer
    --eller hur det nu va.

Vilket fynd. Måste var kul att hitta. (På arbetstid dessutom).
    Dessa har varit uppe tidigare här.

Comment

Tack för länken kecke
      --eller hur det nu va.

Comment

Två från Årnäs, en från Arboga samt en från Westervik är vad jag lyckats få tag på. Uppenbarligen finns dessa knoppar representerade på flaskor från en del glasbruk, men inte är de vanliga precis. Tvärtom.

Frågan är om de ska kallas för knoppöl eftersom de avviker från standardiseringen vad gäller mynningsringens utformning? Mina står i knoppissamlingen, men ska de det om man ska vara riktigt petig? Samma frågeställning gäller de flaskorna som har mynningsring avsedd för idealkork. Men den klart mest ovanliga avvikande ringen måste nog den vara med "nyp i näsan", dvs tysk bygelpropp?
        --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Kanske ännu ett samlarområde inom knoppölssamlandet
          Last edited by nisse 8; 2007-04-20, 22:26.
          --eller hur det nu va.

Comment

Den här Kecke.
            --eller hur det nu va.

Comment

Har även jag denna flaska, har dessutom en Westervik och den trevligaste är en A 1/3 LIT med ARBOGA i botten och porslinskork med texten FALU ÅNGBRYGGERI A.B. PILSENER BIER

Comment

Ursprungligen postat av bosse t Visa inlägg
                Har även jag denna flaska, har dessutom en Westervik och den trevligaste är en A 1/3 LIT med ARBOGA i botten och porslinskork med texten FALU ÅNGBRYGGERI A.B. PILSENER BIER
                Alltid roligt med ettiketten kvar
                --eller hur det nu va.

Comment

Ingen etikett kvar, texten står på porslinskorken som sitter kvar på flaskan.

Comment

Ingen etikett kvar, texten står på porslinskorken som sitter kvar på flaskan.
                    Menar du att det var en porslinskork på en knoppis?

Comment

Stämmer bra det. I L S bok Ölflaskor 1 sidan 24 visas bilder på tre olika avvikande mynningsringar som förekommer på knoppisar och som ligger i gränslandet till att höra till knoppis familjen. Skåran i knoppen är för att hålla patentproppen på plats så att den inte glider ner för halsen när flaskan öppnas. Har även en flaska avsedd för idealkorksförslutning i samlingen, det är en S 1/3 LIT med SÖLVESBORG 1921 i botten. Jag är nybörjare på detta forum så jag lyckas inte bifoga en bild, men jag lär mig väl.

Comment

Jag är nybörjare på detta forum så jag lyckas inte bifoga en bild, men jag lär mig väl.
                        När du svarar i ämnet kan du scrolla ner en liten bit där har du "Hantera bifogade filer"
                        --eller hur det nu va.

Comment

Bilder patentpropp

Hoppas att det syns något på bilderna.
                          Bifogade filer

Comment

Lite suddiga men det syns, du klara av det
                            --eller hur det nu va.

Comment

Stämmer bra det. I L S bok Ölflaskor 1 sidan 24 visas bilder på tre olika avvikande mynningsringar som förekommer på knoppisar och som ligger i gränslandet till att höra till knoppis familjen. Skåran i knoppen är för att hålla patentproppen på plats så att den inte glider ner för halsen när flaskan öppnas. Har även en flaska avsedd för idealkorksförslutning i samlingen, det är en S 1/3 LIT med SÖLVESBORG 1921 i botten. Jag är nybörjare på detta forum så jag lyckas inte bifoga en bild, men jag lär mig väl.
                              Hoppas att det syns något på bilderna.
                              Det syns ju inte men vi får väl tro bosse t när han säger Sölvesborg.

Comment

Working...
                              X