Har en 2/3 Årnäs som endast har ÅRNÄS i botten. Ingen märkning på bröstet. Någon som kan lösa detta mysterium?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
2/3 Årnäs
Collapse
X
-
Har en av samma sort. Har läst i något inlägg att dom kan ha innehållit sådant som ej var lämpligt att dricka.
Lädersmörja och dyl. vilket kunde vara svårt att få rent och förhindra att dom kom ut som returglas. Ingen märkning på bröstet och dom stoppades.
Om det fungerade är väl en annan sak.
-
Jag hade fått den uppfattningen att det var de som var helt och hållet omärkta som var ämnade för diverse icke drickbart.
Vad gäller tillverkningsår.....kan man ta för givet att den är gjord före 1900?
En undran med tanke på att Årnäs står under men inget annat.
Comment
-
Nog skulle jag vilja påstå att flaskan är från 1890-talet eftersom dessa på bröstet omärkta även finns med årtal undertill. I vilket fall så får man "bläddra igenom" bra många Årnäsare innan man finner någon.
Jag har ett par tre hundra Årnäsknoppisar utspridda i mina små skjul, och har hos andra hel och halvsamlare sett ytterligare några hundra stycken. Bor man nära där bruket låg blir det på det viset. En halvflaska och två helor har blivit tillförda den egna samlingen. Cirka en halv procent skulle alltså vara med omärkt bröst, om man nu ska ge ovanstående resonemang något värde vilket är tveksamt. Men kanske ger det en liten fingervisning.--I de blindas rike är den enögde kung.--
Comment
Comment