Har gjort en snabbresa genom Jämtland och naturligtvis hittade jag nå´n intressant skylt som gav mig en vink om en meningsfull rastplats. I Vemdalen fanns denna flaska som inte säger mig nå´t mer än att den börjat få några år på nacken. Den är till höger på bilden och påminner om 2/3 liters ölflaskan till vänster, men är aningen högre. Den rymmer snarare något mindre, kanske ½ stop (0,65). Ser fram emot tänkbara teorier !
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Öl eller vin eller ...
Collapse
X
-
Jag svarar med en liten verklighetsberättelse.
För cirkus 6 - 8 år sedan råkade jag passera ett mycket gammalt och säckigt timmermagasin, någon km längre fram låg en kåk som jag knackade på. En man i 80-årsåldern öppnade dörren och jag sade som det var, jag samlar gamla flaskor och undrar om det kan vara du som äger magasinet en bit bort. Där skulle det kanske kunna ligga gamla flaskor? Jo, det var hans magasin och mannen var glad att dagen fick ett innehåll, så jag knölade in honom i bilen och åkte till platsen. Han öppnade dörren och jag klev in, ungefär två dm, sen var det stopp. Hela lokalen var full av gamla cyklar, tunnor, lådor o.s.v. Men bredvid dörren var det en liten hylla på väggen där det bl.a. stod en medelstor medicinflaska med innehåll. Rent automatiskt sträcker jag ut armen, stående framåtlutad på en fot, och hade fingertopparna på flaskan. Karlen vrålar, rör för fasen inte den! Lätt chockad drog jag åt mig armen och lyckades balansera tillbaks så båda 42.orna åter hade kontroll över läget.
Förklaringen till hans reaktion var fullt förståelig när den kom. Den innehåller Nitroglycerin som vi köpte under 1940-talet för att spränga en sten, men det blev inte utav så den har stått där sedan dess.
Lång väg till svar på frågan, men rör aldrig innehållet i en flaska om du inte vet vad det är. Hobbyn är oerhört stimulerande men inte är det värt hälsan eller livet, tycker i alla fall jag.--I de blindas rike är den enögde kung.--
Comment
Comment