Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hälp med etiketter 1920-tal

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hälp med etiketter 1920-tal

Hej!

Jag är en landskapsarkitektstudent som håller på med mitt kandidatarbete där jag ska digitalt rekonstruera en gammal riven gatumiljö i Malmö i stadsdelen Lugnet med hjälp av bevarade ritningar och stadsplaner. Jag kommer bland annat göra en mängd olika vyer/stillbilder med hjälp av ett 3D-program för att kunna visa upp miljön så som den såg ut runt 1920.

En vy som jag ser framför mig är några urdruckna knoppisar som ligger/står på kantstenen på trottoaren under skenet av gaslyktan i hörnan Östra Långgatan/Gottfriedsgatan.

Jag har modellerat upp en flaska på frihand utan någon speciell förlaga som jag tycker är ganska ok även om den är lite kantig än så länge. Om ni har synpunkter på flaskan så säg gärna ifrån. Färg/form, m.m.

Vad jag saknar är en etikett att sätta på flaskan. Har kikat in på Tradera men jag är inte så värst kunnig på området och faran är väl att jag ropar in en etikett som bara är 20 år gammal eller nåt sånt. Vad jag behöver är en inskannad etikett som jag sedan kan sätta på modellen av flaskan.

Finns det någon här som kan hjälpa mig med vad för några bryggerier och etiketter som var aktuella i Malmö på denna tiden (runt 1920) eller kanske till och med har en de skulle kunna skanna in och skicka till mig? Jag skulle vara väldigt tacksam för all hjälp! Kan även tänka mig att köpa någon etikett om någon har en de kan skiljas ifrån.

Tack på förhand!

/Kalle
    Bifogade filer

Flaskan på bilden är för "smalhalsad".
    Feta till halsen, men inte knoppen, så blir det fint.
    Har tyvärr inga etiketter.
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Comment

Har tilladt mig at videresende frågan til en svensk etiket-samler.
      Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
      Min hemsida: www.antikflasker.dk

Comment

Tack för synpunkter och hjälp!

har gjort flaskan med en lite fetare hals, det blev mycket bättre det håller jag med om.

Tack så länge!

/Kalle
        Bifogade filer

Comment

kikade in på beerlabels.dk och hittade en från Malmö Förenade Bryggerier. Den är verkligen inte i så hög upplösning så kvaliteten är inte något vidare men tänkte ändå jag skulle testa.

/Kalle
          Bifogade filer

Comment

Halsen behöver bli ändå fetare, i det närmaste i bredd med knoppen.
            Minska endast 2-3 mm på var sida om knoppen.
            Se här.
            Fantastiska manipulationer du får till. Tänk om man vore yngre och kunde lära sig..!
            Bifogade filer
            Last edited by Sladden; 2007-04-01, 03:28.
            Gud gjorde några perfekta huvuden,
            resten satte han hår på.

Comment

Fräckt med dessa manipulerade bilder.
              Flaskorna ser dock lite för släta ut. Sen ska du väl lägga till stjärnorna och måttangivelsen?
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

Comment

Solgtes EXPORT PILSNER også innom Sverige?

Comment

Ursprungligen postat av PLYNG Visa inlägg
                  Solgtes EXPORT PILSNER også innom Sverige?
                  Nej, bara för medicinskt bruk. "Finare" folk som hade kontakter fick ofta recept utskrivna inför storhelger som påsken. Klassindelningen på ölet, i l, ll och lll, kom 1920. En viktig orsak att det inte såldes var att Systembolagets organisation inte klarade av det vid den tiden.

Comment

Den enda knoppis med etikett kvar jag har är från Mora bryggeri. Den står i Leksand så jag har ingen bild på den. Den skulle nog inte passa i alla fall - jag tror inte öl därifrån sålde så värst mycket i Malmö

Comment

Ursprungligen postat av boivar Visa inlägg
                      Nej, bara för medicinskt bruk. "Finare" folk som hade kontakter fick ofta recept utskrivna inför storhelger som påsken. Klassindelningen på ölet, i l, ll och lll, kom 1920. En viktig orsak att det inte såldes var att Systembolagets organisation inte klarade av det vid den tiden.
                      Da er det kanske bedre at anvende etiketter, som var avset for det svenske marked:
                      Bifogade filer

Comment

Fast man måste nog också räkna med papprets gulning med åren och göra dem lite vitare om de ska se "dagsfärska" ut...

Comment

Working...
                        X