Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sandvik/Ulfsunda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Sandvik/Ulfsunda

I ett helt annat sammanhang kom jag in på glasbruket Sandvik i Ulfsunda, Bromma som var i drift 1852-1875 ca och tillverkade bl.a "veckade" flaskor för öl. Bortåt 700. 000 producerades under de drygt 20-åren. Är det någon som vet hur dessa såg ut eller t.o.m kanske har någon. Är de märkta med ett S t.ex, många frågetecken blev det.
    Last edited by prylsnubben; 2012-05-28, 13:44.

Det finnes flasker som er merkt S XX som en ikke vet hvor kommer fra. XX står for "de forendede glassverk" I Norge har vi flasker med slik merking både fra Biri, Hadeland og Aasnäs. Merkingen S XX er kjent bare fra Sverige. Kan den väre fra Sandvik? I så fall må i følge tolkningen Sandvik ha hørt sammen med et annet glassverk, samme eiere for eks.

Comment

Det är lite svårt att söka på detta glasbruk då Sandviks glasbruk i Hovmantorp dyker upp hela tiden. Detta Sandvik låg ju i Bromma/Ulvsunda i Stockholmstrakten.
      Vid Sandviks glasbruk tillverkades glas mellan åren 1852 0ch 1874. Enligt bolagsordningen för Sandviks Glashytte AB var ändamålet att "å frälsehemmanet Sandvik i Bromma socken idka tillverkning av buteljer och andra glasvaror". En rad av Stockholms bryggare stod bakom företaget. Verksamhetens omfattning varierade kraftigt, förmodligen var den under vissa perioder nedlagd. Totalt tillverkades 610 426 buteljer och burkar 1861.

Comment

Det lite speciella S:et i samband med de s.k. två kryssen under botten på engelsk modell bör, enl. tidigare undersökningar, vara blåsta i Surte Glasbruk. I övrigt kan man undra om det inte är två motställda W eller någon annan konstellation. Ehuru och emedan, att det skulle vara Sandvik i Ulvsunda är nog mer teorier utifrån begränsad kunskap än bevisföring. Skrivet av en som 1997 var inne på samma resonemang, dock hade man haft turen att snubbla på rätt litteratur.

I morgon är det nationaldagen, när ska vi instifta den nationella flaskdagen? Finnes någon som har kraft nog i sitt samlande att dra igång detta? Effekterna skulle med all säkerhet gynna vårt intresse och samtidigt öka engagemanget för vår hobby samt ha till följd att läckra ting dyker upp.

Laurentius Sahlinius.
        --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

De to XX'ene som vi for letthets skyld skriver er i virkligheten to V'er som har "krøpet" på hverandre. Det passer jo også bra med Forende.

Comment

Efter lite rotande så kan jag i allafall visa upp en botten från en porterbutelj ! Håll till godo ! :-)
            Bifogade filer
            Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Tack så mycket Björn L.
              Det var inte dåligt att Du kunde visa upp en dylik, då är det bara till att ut och leta.

Hade jag sett den för ett år sedan så hade jag ju trott att Sandvik i Hovmantorp gjort den
              men nu vet jag bättre.............

Comment

Working...
              X