Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Engelsk-norsk bastard?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Engelsk-norsk bastard?

Denna flaska, visad i jämförelse med en kvartsstop från Årnäs, är en ny modell i min samling.

Den är 19,5 cm hög och diametern är 6,7 cm.

I botten finns en liten knopp mitt i. Även tre hylsmärken (?) från tillverkningen syns.

Fyndplatsen + bottenslitaget kan berätta att den som yngst är från första hälften av 1890-talet.

Click image for larger version

Name:	två hela.JPG
Views:	1
Size:	46,5 KB
ID:	643432
    Click image for larger version

Name:	botten.JPG
Size:	95,1 KB
ID:	643434Click image for larger version

Name:	mynning.JPG
Size:	12,6 KB
ID:	643433

Tack!

Intressant! Om Biri skulle vara rätt, är ju flaskan äldre än 1880.

Comment

BIRI må nok avskrives som produksjonssted, fargen på glasset forteller dette. Mest trolig blåst på LAURVIG eller LILJEDAHL.

Comment

Om ett bryggeri beställde flaskor från ett glasbruk så var det naturligtvis de som bestämde hur deras flaskor skulle se ut, bl.a. mynningsringens form. Detta hade glasbruken att gå efter annars gick beställningen till en annan tillverkare.

Därför är det ett bevis på bristande kunskap att påstå att mynningsringar med vissa utseenden hör hemma i vissa länder. Ibland är det väldigt sannolikt att det är så, men bevisföring är det absolut inte. Hur var det t.ex. med bryggerier som låg i Sverige men hade väldigt nära till en nationsgräns.
        --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Er fullt klar over at flasker med "norsk regalin" også ble brukt for eks. i Sverige og er derfor enig med L.S. om regalinen ikke er noe 100 % sikkert bevis på at disse flaskene er laget i eller for Norge. Men jeg vil si det på følgende måte:

I Norge er slik regalin regelen, ikke untaket - i for eks. Sverige er det omvendt.

Comment

Working...
          X