Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Eskilstuna Bryggeri Flaskor Från Liljedahl

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Eskilstuna Bryggeri Flaskor Från Liljedahl

Fick tag i ett par ölflaskor nyligen som antagligen är ganska ovanliga. Båda har exakt samma text men är olika i storlekar och form. Eskilstuna Bryggeri Aktiebolag Herrman Egnell Hofleverantörer Eskilstuna. En liten bonus är att båda har Liljedahl stämplat i botten. ÄClick image for larger version

Name:	beer.jpg
Views:	1
Size:	77,1 KB
ID:	640531r det någon som vet vilken som är mest ovanlig?

Snyggt

Riktigt trevliga, den lägre ser ju ut att vara en 1/3 Lit. men hur mycket rymmer den andra?

Comment

De där gör att man blir lite avis
      DG

Comment

Nice Bargain

Comment

Båda rymmer 1/3L.

Comment

Tack

Undrar om den som inte är standardiserad är gjord för exportmarknaden, har svårt att tro att den är så gammal se´n tiden innan ölflaskans standardisering.

Comment

UncleSam stiller spørsmål om hvilke av de to som er mest uvanlig, men dette er det ingen som har sagt noe om enda. Ønsker derfor å løfte spørsmålet og samtidig komme med hva jeg tror. Som eier av den høgste typen har jeg fulgt med litt på hva som er ute og går. Og denne har jeg støtt på også på annet hold, men har aldri sett den med knoppøl-fassong tidligere. Min konklusjon blir derfor at knoppøl-typen er den mest uvanlige. Men er det rett eller beror det bare tilfeldigheter?

Comment

Gillar ditt fynd av flaskor!

Ingen av flaskorna är ju vanlig.
                Jag har en sådan knoppis, dock så är den EJ bottenmärkt.
                Min är ett dykfynd från tidigt 80-tal och låg lyckligtvis på lerbotten så den är fin i glaset.

Comment

Som sagt - reliefflaskor av den här modellen tillhör ju förpackningsflaskornas absoluta rariteter och är sällsynta oavsett variant.

Jag har ingen bra ide som förklarar olikheten mellan dem, dock tror jag bägge tidsmässigt ligger efter 1880-talet och införandet av bryggarföreningens allmänna modell, den sk knoppflaskan.

Men genom att styra ut flaskorna på detta sätt håller sig Eskilstuna bryggeri utanför samarbetet med returemballage, som införandet av den allmänna knoppmodellen innebar. Det finns ju några bryggerier som gör på samma sätt, d v s använder flaskor med reklam för det egna bryggeriet i relieftext. Då är är ju dessa flaskor i praktiken blockerade för den allmänna returcirulationen.

Comment

Tack för all information.

Comment

Working...
                    X