Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Östervik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Östervik

Grön Östervik 1/3 LIT. 2-delad form, handlagd regalin, saknar bottenmärkning.
    Gröna knoppisar brukar för mig ge signal om den tid när det var ont om brunsten.
    Jag får inte ihop det tidsmässigt med grön och 2-delad form. Dessutom är alla de "Östervikare" jag har och har sett bottenmärkta. Vet någon när Östervik lämnade den 3-delade formen?
    Detta ex är vackert, drivningen av regalinen har också medfört att halsen vridits något, dessutom är bottnen sned, glasmassan är normal i ena kanten men 15 mm i den andra.
    Försökte lägga in bild men vet inte vad en URL är för något.

Om jag förstått det hela rätt så är detta inte Östervik.

Citerar ur Knoppisboken:
    "Samtidigt som konsumtionen ökade efter andra världskrigets slut lades tre stora buteljglasbruk ned............
    .......... akut brist på knoppölsflaskor till bryggerierna...........
    ........ingen tvekan om att SBF beställde flaskor från utländska glasbruk.......
    Dessa flaskor är munblåsta i tvådelade former ovh märkta med St, ö eller O.
    ....

Comment

Rätt så Kecke och tack!
      Tysk tillverkning. Jag har flera andra tyska knoppisar och när jag jämför botten så syns det klarare vad som är vad. Ingen välvd botten på "den gröna". Det är fasad kant och plan yta. Det som fick mig lite på villospår var formen på Ö, exakt denna oval på mina Östervikare i hyllan. Ett annat UFO jag haft visade ett cirkelrunt O.

Comment

Working...
      X